Stig Östlund

onsdag, september 29, 2010

Göteborg, nu Chicago

Göteborg, Lilla London, De Goa Gubbarnas stad. En plats jag tidigare gillat skarpt.
Nu förvandlad. Nu Lilla Chicago.
Senast läste jag, föga förvånande, om s.k. krogvakter främst på krogen Nivå (där f.ö. ett mord har ägt rum) på Avenyn, har häktats för grovt våld mot kroggäster.

Hur mycket pengar har bara de senaste åren försvunnit från Göteborgs kommun till privata fickor?

Det är inte roligt att konstatera ruttenhet i vårt svenska samhälle. Kvällens SVT-program Uppdrag Granskning var inte roligt att se, men ett ytterst nödvändigt program.
Det kan inte undvikas att fråga sig: mutas kommunala tjänstemän i min kommun? Vem skulle kunna tänkas hålla koll?


När Karin Törnqvist larmar om att hennes projektledare på Göteborg Energi får bonus och utför uppdrag åt en leverantör blir hon inkallad till sin chef Anette Winter. Men inte för att diskutera anklagelserna - utan för att skrämmas till tystnad.



                                                  Bilden: Anette Winter

Här är hela hotet (inspelat med dold mikrofon):


Anette Winter: "Du Karin, jag förstår att du har lite diskussioner med journalister och så där."
Karin Törnqvist: "Inte än."
Anette Winter: "Inte än, OK. Jag nåddes av att du skulle träffa en journalist, det fick jag höra. Vad är detta? Om Uppdrag granskning är på gång. Dom skyr inga medel. Dom beter sig så.
Det var en stadsdelschef här, nån chef i kommunen i alla fall. Han stod på ett möte som säger Anders var där, nu i den här härvan. Han stod och grät.
Dom dundrar in på kontoret. Fysiskt trycker ner den dom ska intervjua. Med fysiskt våld hindrar dom honom från att gå därifrån. Så vi försöker hålla dem ifrån oss.
Men Karin, jag vill inte lägga munkavle på dig. Inte det jag är ute efter. Jag kan ärligt säga så här. Om det skulle vara så att du är så pissed off på detta att du vill klämma åt Göteborg Energi, då sitter jag risigt till som person.
Nånstans så är det folk som pratar med journalister och ditten och datten. Och jag vill veta om du gör det, eftersom jag fick den här indikationen i går, då. Jag kommer kanske att ställa fler frågor om jag får fler indicier. Så att jag kan dementera."
Karin Törnqvist: "Indicier om vad då?"
Anette Winter: "Om folk säger att det är Karin, så kommer jag att kolla upp det, Karin, bara så du vet."
Tjänstemän på Göteborgs största allmännyttiga bostadsbolag, Poseidon, har låtit bolagets leverantörer göra jobb på deras nybyggda, privata, hus.

Bovar.
PoseidonGenom ett utstuderat system med bluffakturor har tjänstemännen  låtit allmännyttan betala jobben på deras privata hus.
Det handlar om rörläggare, el- och byggföretag, leverantörer till Poseidon, som fastighetsingenjören Peter Lundh och förvaltaren Håkan Bjerke anlitat till sina privata hus. Och det fanns tidigare inga regler som sa att de ens behövde berätta detta för sin högre chefer.




Bilden: Peter Lundh (till vänster) och Håkan Bjerke

Varför har Göteborgsposten  inte tagit upp misstankarna tidigare utan mörkat?

Bloggarkiv