Stig Östlund

tisdag, september 28, 2010

Max Schmeling


Den 28 september 1905 föddes Tyskland kanske populäraste idrottsman någonsin Max Schmeling. I propagandan utnyttjade nazisterna honom, åtminstone så länge han hade framgångar. Men Schmelings manager var jude!



På denna Youtube-videon vars adress jag visar nedan, nockar Schmeling min idol från pojktiden: Joe Louis. Lyckligtvis fanns inte Youtube (eller TV) under min pojktid så jag undslapp att se amerikanen nockad. När Rekord Magasinet, All Sport skrev om Joe Louis  (tidningarna skrev relativt mycket om boxning)  läste jag texten mer än en gång. Fotbollsidolerna var många, men även boxaren Joe Louis ingick i pojkens förnäma idolsällskap, men där naturligtvis även Mora-Nisse och Gunder Hägg fanns.
Och det var inte bara RM och All Sport som slukades, utan även TT:s Idrottsbladet.

http://www.youtube.com/watch?v=sD5uOEpV3zE&feature=related

Max Schmeling avled för fem år sedan. Amerikanen Joe Louis avled 1981.

Bloggarkiv