Greenpeace Tyskland släppte nyligen en rapport som en gång för alla fastslår att den globala modeindustrin inte kommer att ta ansvar för sin omfattande miljö- och klimatpåverkan utan lagstiftning.
Rapporten undersöker hållbarhetsarbetet hos 29 av de ledande varumärkena, däribland H&M, Nike, adidas, och G-star, som efter en stor global Greenpeacekampanj lovat att fasa ut alla giftiga kemikalier från sin produktion till 2020. Glädjande nog visar sig att företagen faktiskt gjort stora framsteg för att avgifta sin produktion. Tyvärr visar undersökningen också att företagen nästan inte gör någonting för att minska de snabbt ökande volymerna av textilier som produceras. Tvärtom fortsätter de att driva på utvecklingen mot allt mer ohållbart så kallat “fast fashion”, billiga kläder av låg kvalité som vi ska köpa mycket av. Kläder som ofta endast använts ett par gånger innan de blir avfall och en väldigt liten andel återvinns eller återbrukas på ett fungerande sätt.
Korta fakta om modeindustrins miljöpåverkan från rapporten:
Inom EU är privat konsumtion av textilier den sektor som orsakar den fjärde största miljöbelastningen, efter mat, bostäder och transporter.
Bomull odlas på 2,4% av världens jordbruksmarker men använder mer bekämpningsmedel än någon annan enskild gröda.
Varje år hamnar 500 000 ton mikroplaster i haven genom att vi tvättar syntetiska textilier, det motsvarar 35% av de totala utsläppen av mikroplaster.
Varje sekund bränns eller dumpas motsvarande en lastbilslast med kläder.
25% av alla kläder som produceras säljs aldrig.
Om de stora klädjättarna inte börjar producera färre artiklar med högre kvalité och radikalt förändrar sin affärsmodell kommer deras pilotprojekt för reparationer, second hand och uthyrning endast utgöra marknadsföringsfluff och greenwashing.
Så låt oss slå fast en gång för alla, fast fashion kan aldrig bli hållbart.
Men det finns hopp, inom EU behandlas just nu två lagförslagmed siktet inställt på att göra mode- och textilindustrin mer hållbar och hålla företag ansvariga för överträdelser av mänskliga rättigheter och miljöförstöring.
Tycker du också att fast fashion bör förändras? Dela den här artikeln i dina sociala medier och sprid ordet!
Tack för att du är med oss!
Gröna hälsningar från Ella Rudberg Digital kommunikatör på Greenpeace