Stig Östlund

måndag, november 25, 2019

Eskil Erlandsson i rätten: Spelar piano på låren


Rättegången mot tidigare ministern Eskil Erlandsson (bilden), C, inleddes idag på morgonen.
Han är åtalad för sexuellt ofredande mot tre kvinnliga politiker.
Han förnekar brott och hävdar att han kan ha nuddat någon när han masserat sina egna lår.


Rättegången inleddes med en händelse som inträffat i riksdagens restaurang hösten 2018.
Han ska enligt åtalet då lagt sin hand hand på M-ledamoten Cecilie Tenfjord Toftbys lår och pillat på hennes kjolkant.
Eskil Erlandsson förnekar brott. Han ifrågasatte genom sin advokat Johan Eriksson om det som hänt är kriminaliserat och att det skett av oaktsamhet.
Hans advokat förklarade att Eskil Erlandsson har en sjukdom som gör att fingrarna kröker sig och att han har olika metoder för att motverka det.

”Väldigt obehagligt”


Cecilie Tenfjord Toftbys började med att berätta hur hon bjöd Eskil Erlandsson att slå sig ner vid en grupp moderaters bord, när han kom in i restaurangen och satt sig ensam vid ett bord intill.
När hon ätit och hämtat kaffe hände det. Hon bar vid tillfället en yllekjol som slutade mellan ljumsken och knäna, berättade hon.
– Jag känner en hand på mitt lår, och fingrar som kröker sig under min kjolkant. Jag uppfattade det som väldigt obehagligt. Jag drack upp mitt kaffe och gick därifrån.

Hur tolkade du det, frågade åklagaren?
– Jag kände inte att det var något trevligt. De var inte okej.
Hon berättade vidare att hon försökt få en ursäkt från Eskil Erlandsson, men fick ingen, något som hon upplevde som extra kränkande.



Clark Gable och centerpartisten Eskil Erlandsson
(OBS: den senare till vänster)

Bloggarkiv