Stig Östlund

tisdag, september 30, 2014

Jag har just kommit hem från en resa till Göteborg och främst för bokmässan. Jag lyssande på många intressanta författare
från tidigt torsdagmorgon till sen söndageftermiddag. Mycket intressant. Här en av dem som också visar att man (jag) kan tycka om en feminist också (från kyrkans scen på mässan): "Svenska börsdirektörer är överbetalda och sitter alltför bekvämt i sina direktörsstolar utan att ifrågasättas".





Man kan f.ö. hitta mig bland publiken ivrigt lyssnande till en sansad feminist.
Nästa videosnutt, Gyllenhammar. Själv lyssade jag på Gyllenhammar när han besökte DN:s monter; han sade där bl.a.: "



Den litterära gudstjänsten med den sydafrikanske ärkebiskopen Tutu med dotter och den svenske ärkebiskopen Jackelén var en av många godbitar jag hann ta del av. Inte att glömma solisten Kersti Esselwall-Smårs. SR1 sände gudstjänsten och den finns att ladda ner så här i efterhand. Rekommenderas.
DN:s intervju med Sven Wollter var en annan godbit. Fantastisk denne Wollter.
GP:s (Göteborgsposten) intervju med den idag utnämnde handelskommissionären Cecilia Malmström var en annan godhet. Hon är helt fantastisk denna unga kvinna. Duktig av bara den och så det som jag tycker speciella med henne: man tror att allt hon säger är av äkta. Klarar hon den svåra uppgiften att vara EU:s handelskommisionär? Jag tror och hoppas det.
Ja, detta är bara några få spontana plock ur allt jag kunde ta del av.
Det fanns mycket att vara med på men jobbigt - minst sagt - att välja då allt verkade mycket intressant:
Över 3 200 programpunkter och mer än 2 300 personer från 46 länder har medverkat på årets mässa. Totalt hade Bokmässan 97 133 besök.

Ulf Lundell signerar sin nya bok

Bloggarkiv