Stig Östlund

fredag, september 19, 2014

10 livsmedel som renar din lever

 

Levern är kroppens största inre organ och har en rad olika uppgifter. Bland annat tar den upp och omvandlar energin från maten vi äter. Den bryter också ned slaggprodukter från vår ämnesomsättning. Det finns många saker man kan göra för att hålla denna kroppens renhållningsstation i bästa skick. Förutom saker som motion och måttfullhet med alkohol finns det också en rad bra saker man kan äta som gör levern extra glad. Här är några av dem, listade av Huffington Post.

VITLÖK
GRAPEFRUKT
CITRON
RÖDBETA
BLADGRÖNSAKER
GRÖNT TE
BROCCOLLI
AVOCADO
GURKMEJA
VALNÖTTER

Grönfärgade = för min del dagligt ätande sedan lång tid tillbaka. Gurkmeja tror jag också skarpt på och skall inrikta mig på att "inmundiga" en "dos" varje dag f.o.m. nu. Vitlök och avocado vet vi är bra för vår hälsa, men ändå blir det bara sporadiskt - om ens det i fallet vitlök -  inmundigande av det för min del.
Av de tio listade ovan sätter jag valnötter allra högst (amerikanska nättidningar introducerade mig till nötterna ). Tyvärr är de ganska dyra.

Bloggarkiv