Ett tjugotal år tidigare var Haydn anställld vid Furst Esterházys hov som förste kapellmästare. Under sommaren vistades de i furstens rokokopalats Esterháza i Fertőd, Ungern. Tiden gick och gick och musikerna längtade förstås hem till sina familjer. Men fursten visade inte minsta tecken på att vilja släppa iväg dem, så Haydn fick en lysande idé värdig den Oppfinnar-Jocke han var. Han komponerade sin Symfoni nr 45, numera kallad Avskedssymfonin, där han i finalen helt enkelt lät den ena musikern efter den andra i orkestern blåsa ut sitt ljus och under tystnad lämna scenen. Till slut fanns bara konsertmästaren och Haydn kvar med varsin sordinerad violin. Furst Esterházy fattade vinken, som ju var ganska tydlig, och orkestern fick äntligen semester. Kika på klippet av finalsatsen från Nyårskonserten 2009 med Daniel Barenboim. Här kan man se hur det hela går till när orkestern lämnar, en efter en:
Källa: Opus
OPUS ger dig fascinerande och underhållande läsning om allt inom klassisk musik: opera, symfonisk musik, kammarmusik, körmusik, vokalister, instrumentalister och framstående solister. Vår ambition: aldrig mossigt och snobbigt, alltid allmänbildande och inspirerande! OPUS berättar vad som händer i svenskt och internationellt musikliv, presenterar intervjuer med artister och spännande porträtt av tonsättare och allt från artikelserier om Gustav Mahler till Jussi Björling, reseguider och en omfattande svensk kalender över kommande konserter.