Stig Östlund

tisdag, maj 29, 2012

Breivikrättegången

Intressant är också att höra Breiviks barndomskamrater vittna i rätten. Här ett utdrag ur dagens vittnesförhör:

---
kl. 10.01
Vitnet: - Da hadde jeg fått vite at han skrev bok, det var liksom anerkjent. Vi hadde fått vite innholdet i boka, hva den skulle handle om, og jeg var veldig spørrende til det.

kl. 10.00
Vitnet: - Han var med, men det virket ikke som om han hadde veldig lyst til å være med.

kl. 10.00
Engh: - Hvordan var han i den første perioden?

kl. 10.00
Vitnet: - I 2010 traff jeg ham noe mer.

kl. 10.00
Vitnet: - Det var veldig sjelden.

kl. 10.00
Vitnet: - Det var fortsatt veldig lite kontakt med Anders. Jeg husker ikke årstall, men vi møttes en gang i blant, kanskje rundt jul eller bursdager eller sånt.

kl. 09.59
Vitnet: - Jeg mener alle vi traff ham ikke så lenge etter at jeg kom hjem. Kanskje det var i forbindelse med at jeg kom hjem. Jeg husker ikke hvordan det var, men jeg husker vi traff hverandre ganske tidlig etter at jeg kom hjem.

kl. 09.59
Engh: - Forsøkte du å få kontakt med ham da?

kl. 09.59
Vitnet: - Ja, jeg mener det.

kl. 09.59
Engh: - Du flytter hjem i april 2008. Var de andre gutta fortsatt i Norge da?

kl. 09.58
Dette bildet viser Anders Behring Breiviks rom hjemme hos moren i Hoffsveien i Oslo.

kl. 09.58
Vitnet: - Jeg ble fortalt at han drev og spilte World of Warcraft. Han kom ikke ut av gutterommet, men satt bare og spilte.

Dette bildet viser Anders Behring Breiviks rom
hjemme hos moren i Hoffsveien i Oslo
















kl. 09.58
Engh: - Vet du hvorfor?

kl. 09.58
Vitnet: - Ingen hadde verken sett eller hørt fra ham.

kl. 09.57
Vitnet: - De hadde også vært på døra hos moren hans, men det var ingen som fikk kontakt.

kl. 09.57
Vitnet: - Jeg husker at jeg kom hjem og møtte de resterende i gjengen, og jeg lurte på hvor det ble av Anders. Da fikk jeg klar beskjed om at de hadde prøvd å få kontakt med ham ett år, men det var ingen som kom gjennom til ham.

kl. 09.57
Engh: - Hvorfor ikke?

kl. 09.57
Vitnet: - Nei, da hadde vi ikke kontakt.

kl. 09.56
Engh: - Husker du om du hadde kontakt med tiltalte da?

kl. 09.56
Vitnet: - Jeg var ikke veldig ofte i Norge. Jul, 17. mai, kanskje en tur på sommeren. Da hadde vi ikke kontakt.

kl. 09.56
Engh: - Hvor ofte var du hjemme da?

kl. 09.56
Vitnet flyttet så til Sverige.

kl. 09.56
Vitnet: - Han var i begynnelsen stolt av leiligheten sin, men ble vanskeligere å få tak i.

kl. 09.57
Vitnet: - Nei, da hadde vi ikke kontakt.

kl. 09.56
Engh: - Husker du om du hadde kontakt med tiltalte da?

kl. 09.56
Vitnet: - Jeg var ikke veldig ofte i Norge. Jul, 17. mai, kanskje en tur på sommeren. Da hadde vi ikke kontakt.

kl. 09.56
Engh: - Hvor ofte var du hjemme da?

kl. 09.56
Vitnet flyttet så til Sverige.

kl. 09.55
Vitnet: - Ja, det stemmer. Han ble etter hvert mer og mer vanskelig å få kontakt med.

kl. 09.55
Engh leser fra et avhør, der vitnet har sagt at han er sikker på at isolasjonsperioden begynte før han flyttet hjem til moren igjen, fordi det var vanskelig å få tak i Breivik.

kl. 09.55
32-åringen forteller at de ikke hadde så mye kontakt.

kl. 09.55
Breivik lagde falske vitnemål som han solgte over internett. Dette skal han ha tjent godt med penger på viser politiets etterforskning. Les mer om det i denne artikkelen.

kl. 09.54
Breivik tjente penger på å lage falske vitnemål og diplomer som han solgte over internett. Dette bildet viser et utdrag av nettsiden han drev forretninger over.

Breivik tjente penger på å lage
falske vitnemål og diplomer som
han solgte over internett. Dette bildet
 viser et utdrag av nettsiden han drev
forretninger over.
















kl. 09.54
Vitnet: - Det var diploma services.

kl. 09.54
Engh: - Hvilket konsept var det?

kl. 09.54
Vitnet: - Jeg husker ikke så mye av det, men jeg husker han var veldig fokusert på arbeidet. Han var i gang med et konsept som han viet mye tid til.

kl. 09.53
Engh: - Var han like sosial og omgjengelig som tidligere?

kl. 09.53
Vitnet: - Jeg husker jeg har vært innom leiligheten hans der en håndfull ganger.

kl. 09.53
Engh: - Hadde du kontakt med ham da?

kl. 09.53
Vitnet: - Da mener jeg han bodde i Tidemannsgate.

kl. 09.53
Engh: - Husker du hvor tiltalte var i livet da?

kl. 09.52
Vitnet: - Det stemmer.

kl. 09.52
Engh: - Du flyttet til Norge en kort periode i 2005?

kl. 09.52
Vitnet: - Det husker jeg ikke.

kl. 09.52
Engh: - Møtte du tiltalte da?

kl. 09.52
Vitnet: - Jeg var stort sett hjemme en gang i året.

kl. 09.52
Engh: - Du reiser ut i 2003 og er borte fra Norge til 2008. Hvor ofte var du hjemme etter at du flyttet?

kl. 09.52
Vitnet: - Nei, ingenting som jeg husker nå.

kl. 09.51
Engh: - Hva med rasistiske ytringer?

kl. 09.51
Vitnet: - Det kan jeg heller ikke huske.

kl. 09.51
Engh refererer til en episode der noen albanere skal ha prøvd å rane Breivik.

kl. 09.51
Vitnet: - Det husker jeg ikke.

kl. 09.51
Engh: Dere skal ha vært på Bohemen, et utested. Da skal et par pakistanere ha prøvd å rane dere.

kl. 09.50
Vitnet: - Nei, det kan jeg ikke huske.

kl. 09.50
Engh: - Har du hørt om at det var snakk om at han måtte operere nesen fordi den var brukket?

kl. 09.50
Vitnet: - Jeg kan ikke huske det.

kl. 09.50
Engh viser til manifestet og sier han ble angrepet av pakistanere på en klubb, som gjorde at han brakk nesa, og at det var derfor han måtte operere nesa.

kl. 09.49
Vitnet: - Jeg har lest litt av det, men jeg har ikkke gått inn i hver eneste en.

kl. 09.49
Engh: - I manifestet har han fortalte om en del voldsepisoder han skal ha vært utsatt for. Har du lest det?

kl. 09.49
Engh spør mer om at Breivik skal ha bokset rektoren i magen, men vitnet husker ikke mer.

kl. 09.49
Vitnet: - Så hadde han og jeg et basketak i 8. klasse. Men det var helt banalt, sånn som gutter gjør.

kl. 09.48
Vitnet: - Når vi snakker om vold.. Jeg husker det ble fortalte at han hadde kranglet med rektor på skolen. At han hadde reagert med et slag i magen når han ble konfrontert. Jeg har ikke sett det selv, så det var litt overraskende da jeg hørte det.

kl. 09.48
Vitnet: - Han var ikke voldelig. Jeg husker ikke at det var noen særlige voldsepisoder rundt ham.

kl. 09.48
Engh: - Hvordan var forholdet hans til vold?

kl. 09.47
Vitnet demonstrerer med sine egne hender hvordan tiltalte brukte å holde biljardkøen.

kl. 09.47
Vitnet: - Han hadde også litt spesielle måter å gjøre vanlige motoriske ting på. For eksempel når han spilte biljard. Når han spilte biljard holdt han køen motsatt vei.

kl. 09.47
Vitnet: - Det er litt den særheten jeg snakket om, men det er vanskelig å sette fingeren på det,

kl. 09.47
Engh: - Du har sagt i avhør at han var litt outsideren i gjengen. Hva mente du med det?

kl. 09.46
Vitnet: - Nei..

kl. 09.46
Engh: - Så han brydde seg ikke så mye om hva dere sa?

kl. 09.46
Vitnet: - Han kunne synes det var kult å gå med solbriller på et utested om kvelden. Det er ikke kult, men han hadde bestemt seg for at det var kult, så da gikk han med det.

kl. 09.46
Vitnet sliter med å finne ordene, og snakker med lav stemme. Han ser vekselvis mot Engh og dommerne.

kl. 09.45
Vitnet: - Han har vært litt annerledes... Jeg har ikke tenkt på ham som annerledes, men litt spesiell. Han har jo hatt litt.. Det er vanskelig å sette fingeren på det. Det handler om alt med klesstilen, han kunne synes ting var kult som vi andre ikke syntes.

kl. 09.44
Engh: - Tenkte du på noe tidspunkt at han var noe annerledes enn dere andre?

kl. 09.44
Vitnet: - Han yppet aldri til bråk. Jeg følte egentlig at han var veldig tolerant.

kl. 09.44
Engh spør om Breivik var en som kom i klammeri med folk.

kl. 09.44
Vitnet: - Ja, det vil jeg si.

kl. 09.44
Engh: - Du sier sosial, vil det si at han likte å være ute blant folk?

kl. 09.44
Vitnet: - Han var sosial, så han bidro til vennskapet. Så ble han mer opptatt av å tjene penger og ble mer målrettet mot det. Bestemmer han seg for noe, er han veldig målrettet.

kl. 09.43
Engh: - Hvis du klarer å tenke tilbake på ham, hvis noe hadde spurt deg: Hvem var Anders Behring Breivik, hva ville du ha sagt?

kl. 09.43
Vitnet: - Jeg husker han brukte pudder. Jeg syntes det var litt rart for en gutt å bruke pudder. Også var han opptatt av håret.

kl. 09.43
Engh: - Var det andre måter han var opptatt av utseende på?

kl. 09.42
Vitnet: - Han hadde selvironi, så han tålte å bli mobbet litt.

kl. 09.42
Engh: - Hvordan reagerte han på det?

kl. 09.42
Vitnet humrer litt.

kl. 09.42
Vitnet: - Ja, det fikk han høre.

kl. 09.42
Engh: - Sa dere det til ham?

kl. 09.42
Vitnet: - Vi syntes det var litt jålete.

kl. 09.42
Vitnet: - Jeg husker ikke helt, men jeg tror det var fordi han ville ha en mer arisk nese.

kl. 09.42
Engh: - Vet du hvorfor?

kl. 09.42
Vitnet: - Jeg var opptatt av klær, og han har jo som kjent operert nesen.

kl. 09.42
Engh: - Hvordan da?

kl. 09.42
Vitnet: - Han har vært opptatt av utseende.

kl. 09.41
Engh: - Fikk du inntrykk av om de andre gutta likte å være sammen med ham?

kl. 09.41
Vitnet: - Hvis vi ikke hadde likt å være sammen med ham, hadde vi ikke vært det.

kl. 09.40
Engh: - Likte du å være sammen med ham?

kl. 09.40
Vitnet: - Jeg legger ikke noe spesielt i det, bare at han har vært hyggelig mot meg.

kl. 09.40
Engh: - Hva legger du i ordet snill?

kl. 09.40
Vitnet: - Han var....Han var jo.. Jeg oppfatter ham som ganske oppegående og smart. Mot meg har han stort sett alltid vært snill.

kl. 09.40
Vitnet tenker lenge og begynner å forklare før han igjen stopper opp for å tenke.

kl. 09.39
Vitnet: - Jeg har tenkt at det spørsmålet ville komme. Jeg synes det er veldig vanskelig å beskrive ham.

kl. 09.39
Engh: - Kan du oppsummere litt om hvordan tiltalte var som person? Prøv å tenk bort det som har skjedd. Sett deg litt tilbake i tid, hvem var han?

kl. 09.38
Vitnet: - Da flyttet jeg til Australia.

kl. 09.38
Engh: - Du flyttet da du var 23-24 år? Hvor flyttet du da?

kl. 09.38
Vitnet: - Vi jobbet, alle var jo i fast arbeid. Men det var jo et naturlig samlingspunkt, enten det var før vi skulle ut, eller vi spilte brettspillet Risk. Det var litt forskjellig hvem som var der da.

kl. 09.38
Engh: - Var det mye som skjedde i kollektivet, var det fester, var det et samlingspunkt?

kl. 09.38
Vitnet: - Som jeg husker, var han med på det.

kl. 09.38
Engh: - Var tiltalte med på det?

kl. 09.38
Vitnet: - Ja, det hadde jeg. Skulle vi ut i helgene, møttes vi før vi dro ut.

kl. 09.37
Engh: - Hadde du fortsatt kontakt med de tre andre?

kl. 09.37
Vitnet: - Vi fortsatte å beholde vennegjengen. Jeg flyttet inn i et bofellesskap sammen med en annen kamerat, mens resten av den nevnte gjengen, flyttet inn i et annet bofellesskap.

kl. 09.37
Engh: - I tiden etter videregående.. Kan du si noe om hvor mye dere var sammen?

kl. 09.37
Vitnet: - Jeg var ikke noe særlig under ham, så jeg kan ikke svare på det, men det virker som det gikk greit.

kl. 09.37
Engh: - Hvordan syntes du det fungerte?

kl. 09.37
Vitnet forklarer at Breivik var en mann kontaktet i telefonsalgbedriften hvis man fikk problemer med de man snakket med på telefonen.

kl. 09.36
Vitnet: - Han støttet oss.

kl. 09.36
Engh ber han beskrive hva jobben var.

kl. 09.36
Vitnet: - Det er vanskelig å si, men jeg har alltid opplevd ham som flittig når han får arbeidsoppgaver,

kl. 09.36
Engh: - Fikk du inntrykk av hvordan han fungerte i jobben?

kl. 09.36
Vitnet: - Jeg vet ikke helt, kanskje ti stykker.

kl. 09.36
Engh: - Hvor mange var han teamleder for?

kl. 09.36
Vitnet: - Ja, man kan kanskje kalle det å avansere.

kl. 09.36
Engh: - Så han avanserte?

kl. 09.36
Vitnet: - For Anders. Han jobbet først som selger, og etter hvert jobbet han som teamleder.

kl. 09.35
Engh: - For hvem?

kl. 09.35
Vitnet: - Det ble etter hvert et skifte i arbeidsoppgavene.

kl. 09.35
Vitnet: - Han jobbet med ulike prosjekter der, så vi satt ikke så mye sammen. Jeg jobbet der ikke så lenge, men jeg tror at Anders fortsatte.

kl. 09.35
Vitnet: - Ja, jeg tror faktisk han var den første, så rekrutterte han flere.

kl. 09.35
Engh: - Var tiltalte en av dem?

kl. 09.34
Vitnet: - Det var både og. Vi begynte der da vi gikk på videregående.

kl. 09.34
Engh: - Han har forklart selv at han begynte med telefonsalg. Var det et sted dere jobbet parallelt med videregående, eller etter?

kl. 09.34
Vitnet: - Det gjorde han sikkert. Jeg husker at i hvert fall jeg rådet ham til å fortsette skolen.

kl. 09.34
Engh: - Snakket han med dere om det?

kl. 09.34
Vitnet: - Jeg forsto det sånn at han var interessert i å jobbe og tjene penger.

kl. 09.34
Engh: - Tiltalte sluttet på Handelsgym før han var ferdig. Husker du hvorfor?

kl. 09.34
Vitnet: - Ja, vi var mye sammen . Vi dro på turer sammen, dro og fisket. Vi holdt på med forskjellige ting.

kl. 09.34
Engh: - Var dere mye sammen?

kl. 09.34
Vitnet: - Vi var fortsatt i sammen vennegjeng. Primært var det meg og Anders. Så da jeg begynte på Hartvig Nissen, ble jeg kjent med NN (navngitt person, som skal vitne senere i dag, journ. anm.), og Anders ble kjent med NN (navngitt person som skal vitne senere i dag) på Handelsgym.

kl. 09.33
Engh spør om du fortsatte å holde kontakten selv etter at Breivik byttet skole.

kl. 09.32
Vitnet: - Ja, det mener jeg.

kl. 09.32
Engh: - Likte han å bli kjent med nye mennesker?

kl. 09.32
Vitnet: - Det var en blanding.

kl. 09.32
Engh: - Begynte det å bli mer festing og mindre sport, eller var det en salig blanding?

kl. 09.32
Vitnet: - Jeg vet ikke om det var daglig, men jevnlig.

kl. 09.32
Vitnet tenker lenge.

kl. 09.32
Engh: - Var dere mye sammen på fritiden?

kl. 09.32
Vitnet: - Vi var på samme nivå. Etter hver ble han veldig opptatt av å tjene penger.

kl. 09.32
Engh: - Hvordan....Det er vanskelig å ikke stille ledende spørsmål. Hvordan opplevde du hans modenhet i forhold til alderen?

kl. 09.31
Engh: - Var han opptatt av business på den tiden?

kl. 09.31
Vitnet: - Jeg husker ikke helt. Kanskje fordi det var en mer business-skole.

kl. 09.31
Engh: - Hvorfor det?

kl. 09.31
Vitnet: - Han fant ut at han ville begynne på Oslo Handelsgym og sluttet på Hartvig Nissen etter 1. gym.

kl. 09.31
Vitnet: - På slutten av 9. klasse, fant vi tonen igjen. Så ble vi enige om å begynne på Hartvig Nissen sammen. Og det gjorde vi.

kl. 09.31
Engh: - Så er vi kommet til videregående. Gikk dere på samme videregående?

kl. 09.31
Vitnet forteller videre at det dabbet av.

kl. 09.30
Vitnet: - Nei. Han var ikke med på oppryddingsarbeidet.

kl. 09.30
Engh: - Husker du hvordan Anders, unnskyld tiltalte, reagerte på det?

kl. 09.30
Vitnet: - Jeg husker vi ble stoppet av politiet en gang, Anders inkludert. Jeg fikk beskjed om å rydde opp etter meg, og det gjorde jeg.

kl. 09.30
Engh: - Hvordan ble det håndtert av omgivelsene? Ble det mye bråk?

kl. 09.30
Vitnet: - Ja, men i mye mindre grad. De gangene jeg gjorde det, var de gangene jeg ble med ham.

kl. 09.30
Engh: - Du trenger ikke å svare på det, men var du med på taggingen?

kl. 09.30
Vitnet: - Jeg kan tenke meg han begynte i 7. klasse. Han var ganske dedikert til det med tagging. Han hadde en gjeng han gikk sammen med.

kl. 09.29
Engh spør om Breiviks tagging.

kl. 09.29
Vitnet: - Jeg kan ikke huske noen spesielle episoder, men jeg kan ikke tenke meg at vi ikke gjorde det.

kl. 09.29
Engh: - Hendte det at dere festet sammen på den tiden?

kl. 09.29
Vitnet: - Jeg husker ikke at vi drev med noe spesielt. Vi spilte volleyball på stranda, litt basketball, kan jeg tenke meg. Så var det litt begynnelsen på det man kan kalle festtiden.

kl. 09.29
Engh:- Hva holdt dere på med på fritiden?

kl. 09.29
Vitnet: - Jeg hadde inntrykk av at han fikk greie karakterer og klarte seg godt.

kl. 09.28
Engh: - Fikk du inntrykk av hvordan han klarte seg på skolen?

kl. 09.28
Vitnet: - Det med gode venner.. Vi hadde ikke noe særlig kontakt, hvis jeg husker riktig. Det kan ha kommet feil ut.

kl. 09.27
Engh leser videre fra avhøret: "På ungdomsskolen var siktede mye sammen med klassekameratene sine. Vitnet mener å huske at når han gikk sammen med siktede på den tiden, gikk de stort sett sammen alene. Til tross for at de hadde hver sin vennekrets, var de fortsatt gode venner."

kl. 09.26
Vitnet: - Vi hadde et par år der vi ikke hadde noen særlig kontakt, uten at jeg husker alt. På ungdomsskolen var vi ikke mye sammen.

kl. 09.25
Engh: - Men fortsatte dere å være gode venner?

kl. 09.25
Vitnet: - Vi hadde en periode da vi skilte lag. Han hadde sin kameratgjen i klassen og noen eksterne, og jeg hadde min vennegjeng.

kl. 09.24
Engh: - Hvordan var kontakten da?

kl. 09.24
Vitnet: - Vi gikk i parallellklasse.

kl. 09.23
Engh: - Gikk dere i samme klasse?

kl. 09.23
Vitnet: - På Ris.

kl. 09.23
Engh: - Hvilken ungdomsskole gikk dere på?

kl. 09.23
Aktor Engh lurer på om dette stemmer, og vitnet bekrefter at det er et slikt inntrykk han har av tiltalte fra den tida.

kl. 09.22
Engh: - "Han var en del av miljøet, og passet godt inn i det."

kl. 09.22
Engh: - Jeg skal bare foreholde deg noe du har sagt der. Du blir spurt hvordan tiltalte var da du kom til Skøyen: "Siktede gikk alltid sammen "kule folk". Inntrykket var at siktede var kul, vitnet likte ham godt".

kl. 09.22
Engh vil lese opp noe vitnet har sagt i politiavhør.

kl. 09.21
Vitnet: - Han skilte seg ikke ut i hvert fall.

kl. 09.21
Engh: - Fikk du inntrykk av om han passet inn ellers i klassen?

kl. 09.21
Vitnet: - Det stemmer.

kl. 09.21
Engh: - Men i den perioden så du på ham som din bestevenn?

kl. 09.21
Vitnet: - Noe midt i mellom.

kl. 09.20
Engh: - Var han utadvendt eller innadvendt?

kl. 09.20
Vitnet: - Ja.

kl. 09.20
Engh: - At han var bestekameraten?

kl. 09.20
Vitnet: - Jeg vil vel si at det var flere når klassen lekte sammen. Men du kan kalle det bestekameraten.

kl. 09.19
Engh: - Var det bare dere to, eller var dere flere når dere var sammen?

kl. 09.19
Vitnet: - Man tenkte kanskje ikke så mye over det når man er barn. Vi satt ved siden av hverandre. Vi hadde det som alle andre barn hadde det.

kl. 09.19
Engh: - Hvordan var han? Hadde dere det hyggelig sammen?

kl. 09.19
Vitnet: - Vi var også hjemme hos hverandre, ja.

kl. 09.19
Engh: - Var dere også hjemme hos hverandre?

kl. 09.18
Vitnet: - Det vil jeg si.

kl. 09.18
Engh: - Var dere mye sammen?

kl. 09.18
Vitnet: - Det er veldig mange år siden, jeg var ikke store gutten da. Den kontakten vi hadde, var vanlig.Vi lekte sammen, rett og slett. Vi spilte basketball sammen på skolen etter skoletid, syklet rundt, dro på Frognerbadet, spilte dataspill.

kl. 09.17
Engh: - Hva slags kontakt hadde dere på barneskolen?

kl. 09.17
Vitnet: - Ja.

kl. 09.17
Engh: - Bodde dere i nærheten av hverandre?

kl. 09.17
Vitnet: - Ja, og vi satt ved siden av hverandre. Det var sånn vil ble kjent.

kl. 09.17
Engh:- Gikk dere i samme klasse?

kl. 09.16
Vitnet: - Ja, det stemmer.

kl. 09.16
Engh: - Da hadde du flyttet til Oslo?

kl. 09.15
Vitnet: - Jeg var vel 11-12 år.

kl. 09.15
Vitnet: - I farta har jeg ikke regnet på årstallene, men jeg møtte ham rundt 1990, da jeg begynte på Smestad skole.

kl. 09.14
Aktor Inga Bejer Engh begynner utspørringen: - Vi kaller ham jo tiltalte.. Kan du si noe om når du først møtte ham?

kl. 09.14
Vitnet: - Han er en barndomskamerat av meg, som jeg har kjent siden jeg flyttet til Oslo.

kl. 09.14
Dommer Arntzen: - Hvordan vil du karakterisere ditt forhold til tiltalte?

kl. 09.13
Breivik er ført ut av salen, og psykiaterne Sørheim og Aspaas fulgte etter ham.

kl. 09.13
Han sukker tungt før han sier "god morgen".

kl. 09.12
Dagens første vitne, tar plass i vitneboksen.

Bloggarkiv