Stig Östlund

lördag, november 28, 2009

Enormt intresse - 700 journalister på plats


Matchen Barcelona-Real Madrid på söndag.

Otroligt uppskruvat. Hela fotbollsvärldens ögon - öron och allt vad vi har begåvats med - riktas mot Barcelona.

Champion Leagues kvalmatcher får ursäkta, men på söndag spelas årets fotbollsmatch = årets största idrottshändelse med tanke på uppmärksamheten och intresset runt om i världen.

Bilden: mitt lag (sex Barcelona, fem Madrid). Observera Ronaldo, Benzema och Henry på bänken. Det är den spanska tidningen Marca som hjälpt till med grafiken. Jag hade att (måste) välja mellan Messi och Ronaldo, Zlatan och Benzema samt Kaká och Henry. Målvaktens huvud skymd, men det är (naturligtvis?) Casillas.
Gör Zlatan en eller ett par ovanliga konststycken, ett eller fler mål, och bra match överhuvudtaget kommer han att bli den störste svenske idrottspersonen någonsin, i alla fall den mest berömde i idrottsvärlden. Gör han fiasko, vilket vi inte hoppas och inte heller tror är det god natt.
I övrigt borde vi kalla honom för Ibra som i de stora fotbollsländerna.
Vilken vacker saga för Rosengårdsungen.
Själv är jag redo för matchen. Fåtöljen har dammsugits, sockerfria tabletter inköpts, TV-rutan
putsats och en reserv-kaffebryggare har plockats fram. Dessutom har jag ett par repeterat tekniken hur man stänger av telefonen.
Det är nästan som en slutspelsmatch i fotbolls-VM eller Champions League-final. Nästan.
Forza Barcelona ... och Real Madrid!
Mitt tips: Messi fixar Barcaseger 2-1.Casillas hindrar 3-1 eller 4-1.
Men först har vi tre La Liga-matcher idag. Själv håller jag tummarna för Villarreal - som äntligen är på väg tillbaka; det blev ju oroligt en tid sedan Pellegrini försvunnit.
Jag hoppas även att återigen få njuta av Sevillas snabba och fyndiga spel.

Bloggarkiv