Stig Östlund

söndag, november 29, 2009

Donizetti fyller 212 år idag


Spontant (med den risk för fel detta innebär).
När jag tittar i boka och kollar vad som har hänt den 29 november genom åren så hittar jag inget mycket uppseendeväckande.
Intressantast blir att idag för 212 år sedan så föddes Donizetti i Italien. Vad blir naturligare än att jag googlar "donozetti youtube" och hittar något alldeles fantastiskt i röstväg, en världsberömd sopran Sumi Jo (bilden), född i Sydkorea med något ur Donizettis mest berömda verk, operan Lucia di Lammermoor.
Sumi Jo som uppträder på de berömdaste operascenerna har faktiskt fått en Grammy. Det var år 1993 efter hennes medverkan i iaf för mig mystiska operan Frau ohne Schatten av en annan italienare Richard Strauss. En opera som jag f.ö. såg på Göteborgsoperan för några år sedan. Den anses bland många operaexperter som "svår" (även att framföra - dock tydligen inte för Sumi Jo). Handlingen utspelas bl.a. i andevärlden.
Men jag fick behållning av den, naturligtvis inte som operakännare, men den gav ett magiskt intryck. Vissa avsnitt klingar och syns fortfarande inom mig och känns "rikt; och jag ångrar inte att jag chansade och "spårvagnade" (nytt ord) och såg den.
Men nu gäller det (det är lätt att halka ur spåret) Donizetti och den fantastiska Sumi Jo:
http://www.youtube.com/watch?v=GPe7zbM-MxY
Detta är konst på högsta nivå.

Bloggarkiv