Stig Östlund

lördag, november 21, 2009

Dagen 21 november för länge sedan - och ett par som tydligen är världsberömt i Sverige

Vad finns att säga om 21 november?
Jag kollar i min lilla bok om "händelser var dag på året" inköpt på biblitekets rea för 5:- kr.
* Jo, en av historiens störste föddes denna dag år 1694.
Denne kändis, Voltaire lär ha misstrott demokrati och menade att ett demokratiskt system är ett sätt att låta massornas dumhet breda ut sig. Kanske ligger det någonting i detta. Vad vet jag.
* Enligt den nutida kalendern nådde fartyget "Mayflower" nuvarande USA den 21 november 1620 med engelska puritaner ombord, men menade själva att det var den 11 november.
*På motstående sida - av det jag hittade enligt ovan i min lilla bok - påminns jag om att 22 november (1963) var den dag då president Kennedy mördades.
* Jag läser på nätet att "Filip och Fredrik" besökte Sundsvall igår."Teveduon" kallad.
Vad är det för bra med dem? Jag skall läsa vidare och försöka hitta svaret.




Bloggarkiv