Stig Östlund

onsdag, januari 08, 2014

Flygboken


Den 304-sidiga Flygboken har utkommit med "fakta, siffror och mycket mer". Ett "måste" för flygintresserade vill jag påstå. Fina bilder, intressanta uppgifter men ingen tegelsten. Kostar omkr. 100:- kr.
Jag läser om världens kortaste flyglinje: det skottska bolaget Loganair har den kortaste reguljära linjen i världen. Flight LOG 313 från Westray till Papa Westray på Orkenyöarna är bara 1,5 km lång och skall enligt turlistan endast ta två minuter.
Världens längsta direktflygning med ett passagerarplan tar 18 timmar läser jag vidare (Singapore-NYC). Och efter ytterligare några sidor läser jag om William E Boeing som lärde sig att flyga 1915 och byggde sitt första flygplan i ett båthus. Han anlitade en erfaren pilot för testflygningen, men piloten kom inte i tid. Otålig klev William Boeing själv in i cockpiten. När piloten med andan i halsen anlände till båthuset hann han precis se Boeing gasa på till slutet av sjön och lyfta för en 400 m lång flygning (denne flygpionjär och grundare av The Boeing Company avled 1995).
Naturligtvis innehåller boken även uppgifter om väldigt tidigt nedlagda Concorde som flög mellan London och NYC på 3,5 timmar med ett biljettpris ToR på uppemot 65000 kronor. Med Concorde kunde man på förmiddagen åka från London eller Paris till NYC eller Washington, anlända tidigt under kontorstid och sedan vara hemma igen samma kväll. Men så hände ju som bekant olyckan med Concorde i Paris år 2000.
Många viktiga flygplatser omnämnes i boken; jag fastnar bl.a. för Denvers flygplats. Den ligger på "eviga jaktmarker" där områdets indianer begravde sina döda. Från en bro mellan de två terminalerna spelas indiansk begravningsmusik dygnet runt. Flygplatsbyggnaden har segeldukstak som ser ut som indiantält och påminner också lite om Klippiga bergen.
Om flygbolagen som presenteras i boken lär jag mig bl.a. att KLM är en förkortning för "Koninklijke Luchtvaart Maatschappij,vad nu denna holländska betyder. Och jag visste inte att IATAs huvudkontor ligger i Montreal (IATA = en paraplyorganisation för flygbolagen).
Boken påminner mig också om att fram till 70-talet hade planen radiotelegrafister, men det var då det ...
Boken är värt sitt pris.

Desert Boneyard Arizona. Flyplan brukar sluta sina dagar
i torra öknar där de fungerar som reservdelslager för liknande plan.


Bloggarkiv