Förra året betalade Sverige 40,5 miljarder kronor i avgift till EU.
24,8 MILJONER TILL EN REKLAMKAMPANJ FÖR FRYSTA POMMES FRITES I ASIEN
2016 fick de flamländska lantbrukarnas branschorganisation i Belgien 24,8 miljoner kronor i EU-bidrag för att genomföra en kampanj för europeiska frysta pommes frites i Asien. En av kampanjens slogans var ”Licensed to Fry!”.
407.000 TILL RENOVERING AV EN TJECKISK BORDELL
Som en del av landsbygdsstödet till Tjeckien betalade EU för renoveringen av en gammal gård i byn Pomezi, nära gränsen till Tyskland. Gården visade sig användas som en bordell under namnet ”Party Night Club XXX”.
41 MILJARDER I FELUTBETALNINGAR
EU:s revisorer kom 2018 fram till att hela 41 miljarder betalats ut som rena felbetalningar.
122,7 MILJARDER PÅ ”GRÖN” LANDSBYGDSSATSNING – SOM INTE FUNGERAR
Efter att EU reformerade sitt jordbruksstöd 2013 var tanken att stödet skulle göra EU ”grönare” och miljövänligare. Men i en EU-revision från 2017 framgår att stödet inte gett några fördelar för miljön eller klimatet – och bara haft en positiv effekt på miljön på runt fem procent av jordbruksarealen.
107,7 MILJONER PÅ LIMOUSINER TILL EU-PARLAMENTARIKERNA
EU-parlamentet lägger varje år cirka 107,7 miljoner kronor på limousiner som gratis ska kunna köra EU-parlamentarikerna var de vill inom två mil från parlamenten i Bryssel och Strasbourg.
275.800 PÅ HÄSTSPA
2016 mottog företaget Happy Horse Spa & Rehab totalt 275.800 kronor från EU:s jordbruksfond för att etablera ett hästspa.
2,2 MILJONER PÅ EN UNGDOMSKONFERENS – UTAN UNGDOMAR MEN MED HALVNAKNA GOGO-DANSARE
2018 lade EU 2,2 miljoner på en ungdomskonferens i Sofia, Bulgarien. Konferensen fick dock kritik för det faktum att inga ungdomar deltog, och att underhållningen på konferensen bland annat bestod av halvnakna gogo-dansare.
10,2 MILJONER FÖR ATT STOPPA ”RADIKALISERING” AV UNGA MED HJÄLP AV KLASSISK MUSIK
EU startade 2017 ett pilotprojekt där syftet var att ”avradikalisera” ungdomar med hjälp av klassisk musik. Projektet gick under rubriken ”Främja EU:s värderingar genom musik” och en ungdomsorkester som skulle ”bygga broar mellan människor” fick 10,2 miljoner i bidrag.
41,3 MILJONER I EU-STÖD TILL EN PR-KAMPANJ FÖR EU-STÖD
Bara 2018 lade EU 41,3 miljoner kronor på pr-kampanjer för EU:s eget jordbruksstöd.
MINST 34,5 MILJONER I EU-STÖD TILL ARBETSGIVARE SOM UTÖVAR MODERNT SLAVERI
Tyska medier avslöjade 2018 att flera frukt- och grönsaksodlare i Spanien och Italien mottagit miljontals kronor i jordbruksstöd från EU. En av odlarna, som mottagit 34,5 miljoner, hade underbetald arbetskraft och bröt mot många arbetsmiljöregler.
Summorna är omräknade från danska till svenska kronor. Hela listan – 50 projekt och satsningar – och utförliga källor hittar du på Folkbevægelsen mod EU:s webbsida./Proletären