Beethovens sjätte symfoni. Sinfonia pastorale i F-dur opus 68.
Symfonin blev klar under sommaren 1808. Uruppförandet skedde den 22 december 1808.
Symfonin har fem satser:
- Glada känslors uppvaknande vid ankomsten till landet; Allegro ma non troppo
- Scen vid bäcken; Andante con moto
- Lantfolkets muntra samvaro; Allegro
- Åskväder, storm; Allegro
- Herdesång, gladlynt, med tack till gudomen efter stormen; Allegretto.
Sjätte symfonn är en hyllning till den natur och den landsbygd som Beethoven älskade.
Tonmåleri hade av någon anledning ett dåligt rykte och Beethoven ville för allt i världen inte att hans
symfoni skulle uppfattas som sådant.
I skisserna finns därför flera notiser om att hans musik inte beskrev naturföreteelser utan hos lyssnaren ville väcka de känslor som kom ur naturuppleverser och i mötet med livet på landet.
Sjätte symfonin är en hyllning till den natur och den landsbygd Beethoven älskade.
Den lantligt pastorala stämningen infinner sig redan i första satsens första takt med sin bordunbas och noggrant profilerade motiv, som kommer att vara högst närvarande satsen igenom.
Andra satsen har trots allt ett medvete tonmåleri i stråkarnas vattensorl och framförallt i fågelkonseren i slutet av satsen. Flöjten härmar näktergalen, oboen vakteln och klarinetten göken.
Tredje satsen är ett kort scherzo, en lantlig dans där Beethven tycks citera och parodiera några inte alltför skickliga bymusikanter. Oboen och klarinetten kommer in fel och fagottisten kan bara spela tre toner.Scherzot och dess trio är en rustig musik fylld av musikantisk glädje.
Fjärde sasens åskväder och storm är inget annat än en veritabel ovädermålning, skickligt instrumenterad - piccolaflöjt, trumpeter
och pukor - för att beskriva det annalkande och bortragande ovädret, blixt och dunder. Ovädret drar bort, musiken tystnar allt mer och över liggande stråk för oss en ensam flöjt in i sista satsens idyll.En naiv herdemelodi är finalens huvudtema som efter naturens utbrott i fjärde satsen tecknar en bild av människan i samklang med den gudomliga naturen.
Så upplevde Beethoven naturen och den lantliga idyllen. Så ville han att hans musik skulle kännas
(och han lyckades även vad gäller mig/Stig)
Källa : "Beethoven" Åke Holmqvist/A Bonniers förlag