Stig Östlund

måndag, november 23, 2020

Kemisk empati (Wislawa Szymborska)

 








REKLAM


Jag är en lugnande tablett.

Jag verkar i bostaden,

ger resultat i tjänsten,

sitter med vid tentamen, står bi under rättegången,

noggrant limmar jag sönderslagna krukor -

stoppa mig bara i munnen,

lös upp mig under tungan,

svälj mig bara,

drick bara lite vatten.


Jag vet hur man hanterar olycka,

hur man uthärdar olycksbud,

minskar orättvisorna,

lyser upp avsaknaden av Gud,

väljer en sorghatt som passar.

Vad väntar du på -

lita på kemisk empati.


Du (ni) är ännu ung (unga) 

du (ni) måste komma till rätta på nåt sätt.

Vem har sagt

att livet ska levas oförväget?


Ge mig din avgrund

och jag ska bädda den med sömn.

Du (ni) kommer att tacka mig,

för fyra tassar att landa på.


Sälj din själ till mig.

Någon annan köpare finns inte.

Någon annan djävul finns inte längre.


/Wislawa Szymborska.  Översättning Anders Bodegård





Bloggarkiv