Stig Östlund

måndag, december 02, 2019

Sätt särskilt stökiga elever på internat


Den svenska skolan beskrivs allt oftare som en verksamhet i kris. Elever har länge kastats mellan olika läroplaner, modeller, betygsystem och normkritisk pedagogik i vad som närmast kan beskrivas som ett psykologiskt och pedagogiskt massexperiment. Samtidigt har allvarliga ordningsproblem eskalerat och överskuggat förutsättningarna att i många fall alls kunna bedriva kunskapsfokuserad verksamhet. 
Krav på lärarkåren att vända den negativa kunskapsutvecklingen har blivit allt fler. Men lärare och rektorer har i den moderna skolan i praktiken fråntagits reella möjligheter att styra verksamheten. Den enskilde lärarens erfarenhet är oftast att politik, föräldrar och myndigheter på skolområdet sällan har mod att erkänna den obekväma sanningen om hur det ser ut i svensk skola, vad som är orsakerna eller vilka åtgärder som i enskilda fall är nödvändiga. 
Förra året anmäldes 870 händelser om hot och våld i skolan till Arbetsmiljöverket, vilket är en ökning med 13 procent från 2017. När skolorna snart stänger för i år finns ingenting som tyder på att utvecklingen vänt. Tvärtom vittnar lärare om hur utvecklingen eskalerar, bland annat som en följd av den omfattande migrationen. 

Skolan behöver få ett tydligare fokus på kunskap, yrkesförberedande lärande och fostran för att på lång sikt kunna mildra följderna av Sveriges kris när det gäller samhällssplittring, segregation och bidragsberoende. Då måste ordningen först och främst återupprättas i skolan. 

Sverigedemokraterna föreslår därför att ett åtgärdspaket för ordning och reda i skolan genomförs. Bland de förslag som bör ingå föreslår vi bland annat: Inför statliga internat för särskilt problematiska elever Staten ska ta över ansvaret för särskilt problematiska elever, som utgör en allvarlig risk för övriga elever och lärare eller dömts för brott. De statliga jourskolorna ska präglas av disciplinär pedagogik, tydliga regler och värdefostrande verksamhet. Separera nyanlända från ordinarie skola 
Nyanlända ska placeras i särskilda förberedande klasser eller skolor fram till dess att de tillgodogjort sig det svenska språket och kan delta i ordinarie undervisning utan att innebära en störningsfaktor för andra elever. 
Återetablera kunskapsfokus i skolan 

Skolan ska i högre grad än i dag präglas av klassisk pedagogik och fokusera på att ge eleverna kunskaper i kärnämnena.

 Faktakunskap skapar en gemensam grund för sådan problematiserande pedagogik som den moderna skolan i högre grad fokuserat på ensamt. Stärk lärares och rektorers befogenheter i klassrummet Regelverket ska förtydligas och gälla lika för alla Sveriges skolor, oavsett skolform. I regelverket ska det framgå vilka befogenheter skolans ledare har att skapa, och med disciplinära åtgärder efterhålla ordningsregler i skolmiljön. 

Studiero, trygghet och lärande ska vara ledorden i skolan. Lärarnas ledarbefogenheter måste stärkas. 

Reformera lärarutbildningen Lärarutbildningen ska reformeras för att ge nyexaminerade lärare större trygghet i ledarDet är dags att inse att det vänsterliberala skolexperimentet har misslyckats. Vi föreslår nu ett åtgärdspaket för ordning och reda i skolan, skriver Richard Jomshof (SD).  Högre antagningskrav ska bana vägen för en starkare lärarkår. Inför möjligheten att gå om klasser.
Elever som inte når målen eller missköter sin skolgång bör tvingas gå om klasser i den mån detta är nödvändigt för att eleven ska kunna tillgodogöra sig läsårets kunskapsmål. 
Låt skolor införa skoluniform En möjlighet att införa obligatorisk skoluniform ska införas. Det bör särskilt användas i skolor som har problem med elever som bär klädsel och attribut som anspelar på en kriminell livsstil eller manifesterar våldskapital, eller där kläder som statussymbol bidrar till en social splittring. Inför den normskapande skolan Skolan ska få ett tydligare normskapande uppdrag, innebärande att man i högre grad ska upprätta regler, rutiner och projekt som syftar till att skapa gemensamma goda normer. Det kan till exempel vara hur man hälsar på sin lärare, vilket språk man använder eller hur man bemöter varandra. 

Skolan är helt avgörande för morgondagens samhälle och det är dags att inse att det vänsterliberala skolexperimentet misslyckats. Om vi ska återupprätta sammanhållningen i samhället och tilltron mellan dess invånare, måste vi börja med att vända trenden i skolan. Sverige behöver välutbildade vuxna med framtidstro och tillit till sina egna kunskaper. Det kan bara nås genom idogt arbete, ordning, reda och respekt för medmänniskor och lärare. Det kan bara nås med en beprövad, traditionell och kunskapsorienterad skola – den skola många av oss vuxna minns. 


/Richard Jomshof (SD) partisekreterare och riksdagsledamot i utbildningsutskottet



Med ett par års erfarenhet som vikarierande lärare på högstadiet på 90-talet och 
själv ibland som elev lite odygdig i klassrummet MEN då som alltid 
kunskapstörstande håller jag i stort (lite skeptisk till skoluniformer även om det har 
sina fördelar) med SD:s partisekreterare Richard Jomshof.
Om de ökande klyftorna i vårt samhälle skall minska är en av förutsättningarna
ordning och reda i grundskolans klassrum - vilket framförallt  de svagaste 
eleverna alltså tjänar på./Stig RBC (Rimbo Broadcasting Corporation

Bloggarkiv