Stig Östlund

söndag, augusti 31, 2014

Godis för cyklister: cykelbanan över Sundsvallsbron

Jag vet inte, men kanske jag är den som först cyklat på den nya bron över Sundsvallsfjärden. Åtminstone på en bit av den.
Skedde i morse vid 8-tiden då även samtliga bilder i detta inlägg "togs" (utan tanke på fototeknik och konstnärskap öht)..

Brotillträde från söder. Mycket snygg broböjning.


Tillträde till bron från Björneborgsgatan för cyklister

Cykelbanan (västra sidan av bron endast).
Längst upp kunde man i morse se två
brojobbare, de enda vad jag förstår.

Räcke

Cykelbanan från Björneborgsgatan


                                                    Cykelbanan mot bron från Björneborgsgatan, kladdarna blev först
                                                  Bultar på bron mellan bil- och cykelbanan. Blir räcket som
                                                  bilden ("räcke") en bit här  ovan visar?

Cykelbanan till vänster. Jag blir konfunderad när
jag ser bultarna. Blir det ett slags räcke mellan
cyklister och gående. Kan inte tänka mig att
de förutseende arkitekterna varit SÅ
förutseende.


                                                 När man just passerat bron från norr dyker denna bild upp,
                                                 "Gränges" och Skönsmons kyrka.

Summa summarum. Jag är helt imponerad av brobygget. En eloge till alla ansvariga för bygget. Som cyklist blir det toppen. Ofta blåsigt? Desto bättre för träningens skull! Broavgifter? Frågan skiter jag fullständigt i!

Bloggarkiv