Efter ett växande problem med vattenskotrar som körts störande och orsakat olyckor infördes i år en ny lag om krav på förarbevis. Nu är färre ute och buskör.
– Vi har sett en minskning av vattenskotrar generellt, säger Malin Cardell, stationschef Kustbevakningen Waxholm.
De senaste åren har vattenskotrar som körts vårdslöst och störande orsakat problem på flera håll i landet. Därför infördes en ny lag den 1 maj i år. Alla som kör vattenskoter måste nu först ta ett förarbevis.
– Vi har sett en minskning av vattenskotrar generellt. Sedan får vi se vad som händer när folk börjar ta sina förarbevis, om det då ökar igen, säger Malin Cardell.
”Inte alls samma problem”
Även sjöpolisen har sett en minskning av antalet vattenskotrar.
– Det är inte alls samma problem i år. Det känns som att lagstiftningen har lyckats, säger Per Engvall, vid sjöpolisen i Stockholm.
Transportstyrelsen har hittills utfärdat över 60 000 förarbevis, vilket är fler än beräknat för hela året. En majoritet av de som ansökt hade redan någon av de sjöfartsutbildningar som gäller under en övergångsperiod fram till nästa vår. Resten, omkring 10 000, har gått en ny utbildning för förarbeviset.
– De allra flesta vi stoppar har förarbeviset nu, vilket är jättebra. Då har man gått en utbildning och fått kännedom om vilka lagar och regler som gäller till sjöss, säger Malin Cardell.