Stig Östlund

måndag, februari 17, 2020

Dags för lite nostalgi

Nolbykullen även kallad Gumsekullen (gumseprofil) är det ena av mitt livs
viktigaste berg. Det andra är Omsberget som erbjöd många fina spår för barndomsskidorna.
Bilden visar Nolbykullen, nu med
slalombacke  (som, vad jag förstår, blivit till p.g.a. enträget frivilligt kämpande). På andra sidan
Nolbykullen ligger mitt barndomshem . På den sidan berget fanns  under min uppväxttid en slalombacke som bl.a. hade tävlingar med deltagandet av den svenska eliten som t.ex. Stig Sollander vilken f.ö. på 50-talet tog Sveriges första OS-medalj i alpin sport. Själv deltog jag i klubbmästeskapet, vilket dock gav en alltför dålig placering i resultatlistan; men roligt var det, särskilt när man fick "dra på" nerför "stor-sten". 
Bild till höger. Jag i alpin utrustning (golfbyxor, skärmmössa mm) under klubbmästerskapet.
På bilden härovan skymtar gamla E4-an. 
Sedan några få år går nu E4-an till vänster om Nolbykullen: genom min då fridfulla barndoms-skid-skog (Omsbergsområdet) vilket känns som taggtråd i hjärtat.
Ovan skriver jag om mitt livs två viktigaste berg. Bland mitt livs viktigaste redskap står skidor mycket högt och ganska nära fotbollen. Men att en hel söndag teve-titta alpinsport-utövare eller längdåkare
är inget för mig. Men jag måste erkänna att låta bli följa skidskytteutsändningar känns lite svårt - men det går.





Elbelysning. Skidskola i Nolbybacken.Mycket roligt för barn/ungdomar [och duktiga är dom] :


Bloggarkiv