Stig Östlund

tisdag, februari 18, 2020

Du som skaffar en digital brevlåda senast den 27 februari 2020 får deklarationen före andra

Du som skaffar en digital brevlåda senast den 27 februari 2020 får deklarationen före andra. Tidigare år har en digital brevlåda varit ett krav för att få skatteåterbäringen tidigare, men förra året försvann det kravet.

Kräver Bank-ID
För att logga in hos din digitala brevlåda använder du ett så kallat Bank-ID. Det här är ett system för digitala legitimationer som drivs av de svenska bankerna, och du får tillgång till ett bank-id via din bank. Det här gör att din post med andra ord är lika säker som din internetbank.

Eftersom ditt bank-id är kopplat till ditt personnummer behöver du inte anmäla dig till varje enskild myndighet/företag. Det här sker som regel automatiskt, och du kan som regel inte själv välja vilken post som ska komma.


Nackdelen är att du automatiskt får alla brev från de anslutna företagen/myndigheterna digitalt. Det gäller inte bara kontoutdrag och annan information utan även fakturor. Det är med andra ord viktigt att du håller koll på din digitala brevlåda, annars finns risken att du drar på dig en förseningsavgift.

Om det här är något som oroar dig kan du välja Minmyndighetspost, som ju bara samlar brev från det offentliga Sverige. Gör du det fortsätter fakturor och andra brev från privata företag att komma som vanligt.

Oavsett vilken tjänst du väljer är det smart att koppla på funktionen för att få aviseringar via mejl. Gör du det behöver du inte logga in i onödan i din digitala brevlåda. Så snart du får ett meddelande får du ett mejl till din vanliga brevlåda.

De digitala brevlådorna funkar även om du byter mejloperatör. Logga bara in och ändra på mejladressen för aviseringar.

Signera dokument digitalt
Den här sortens digitala tjänster växer snabbt, och de får även fler nya funktioner. Du behöver exempelvis inte längre använda papper och penna för att skriva under ett dokument. Även sådana som är digitalt signerade är godkända.

Kivra
Kivra är en av de tjänster som kan ge dig en digital brevlåda.
Hos Kivra gör du det här helt utan kostnad. Ladda bara upp ett dokument i pdf-formatet och följ instruktionerna så signerar du det.


För att göra det här kan du gå in på Kivras signeringsssajt.


Minameddelanden
Så här skaffar du en digital brevlåda
Börja med att se till att du har Bank-ID. Det här är en förutsättning för att de digitala brevlådorna ska funka. Det smidigaste är Mobilt Bank-ID, som är en liten app för Android eller Iphone. Om du inte redan har Bank-ID skaffar du det genom din bank. Läs mer om hur du gör på Bank-ID-sajten.
Bestäm dig för vilken digital brevlåda du vill välja. Du hittar korta beskrivningar av de olika tjänsterna och länkar till dem via statens tjänst Minameddelanden.
Följ instruktionerna för respektive tjänst. Glöm inte att se till att funktionen för mejlavisering är påslagen. På så sätt får du ett mejl så snart du har ett digital brev i din låda.

Bloggarkiv