Stig Östlund

måndag, juni 15, 2009

Gunnar Wiklund

Dags att presentera lumparkompisen Gunnar Wiklund. Äldre än mig, men likväl blev vi lumparkompisar (signaltrupperna). Han hade fått åratals upsskov.
Hans sovplats på regementet var kojen ovanför mig så vi hade rikliga tillfällen till konversation; och alltid blev det humorditon. Men ibland var han borta från regementet bl.a. för att träffa sin tjej i Hollywood. Men det blev ändå väldigt många timmar konversation under nära ett års lumpartid.
Mycket trevlig pluton f.ö., alla utom en (jag!) var musiker, och de flesta hade instrument med sig. Ingen var av soldattyp, utan om det hade blivit krig hade vi nog alla blivit bajsnödiga för jämnan. Det var en riktig musikpluton och inget för strid på liv och död.
Gunnar kom f.ö. att besöka mig på Svartvik (Sundsvall).
Gunnar, som fick alkoholproblem, avled alldeles för tidigt. Främsta merit som jag lärde känna honom: härlig humor.
Här sjunger Gunnar en låt som blev slagdänga:
http://www.youtube.com/watch?v=5pz6HrJI1nY

Bloggarkiv