Stig Östlund

söndag, december 29, 2019

Jeffery Bezos

Franklin Foer näringsliv@svd.se 

Var i USA:s historia av affärsgiganter passar Jeffery Bezos (bilden) in? 
Andrew Carnegies härdar smidde det stål som utgjorde järnvägens och städernas skelett. John D Rockefeller raffinerade 90 procent av landets olja och försedde nationen med ljus. Bill Gates skapade ett program som ansågs vara en förutsättning för att ens kunna starta en dator. Vid 55 års ålder har Bezos aldrig dominerat en stor marknad på samma nivå. Men medan Gates förmögenhet kom från ett operativsystem och Rockefeller främst höll sig till oljekällor, pumpar och fordon, har Amazongrundarens imperium en betydligt vidare omfattning. 

Det saknar faktiskt motstycke i den amerikanska kapitalismens historia. Bezos kontrollerar nästan 40 procent av all e-handel i USA. Det görs fler sökningar efter produkter på Amazon än på Google, vilket har gjort att han kunnat bygga en annonsaffär med lika stort värde som hela IBM. Amazon Web Services uppskattas kontrollera nästan hälften av molnindustrin. Företaget har 42 procent av försäljningen av pappersböcker och en tredjedel av marknaden för strömmad film. Dess videoplattform Twitch når 15 miljoner användare om dagen. Lägg Washington Post till portföljen och Jeff Bezos är utan tvekan den amerikanska kulturens mäktigaste man. 

Under det senaste året har Amazon tillkännagett följande målsättningar: man ska matcha bostadsköpare med fastighetsmäklare och förse nya hem med Amazons tjänster, man ska ge den virtuella rösten Alexa tillgång till hälsouppgifter som status på recept och blodsockermätningar, man ska bygga en 280000 kvadratkilometer stor flygplats för varutransporter utanför Cincinnati, man ska starta en ny kedja mataffärer (utöver Whole Foods som man redan äger) och man ska skicka upp mer än 3000 satelliter i rymden för att ge världen tillgång till snabbare internet. 

Jeff Bezos satsningar är så stora och varierade att det är svårt att verkligen förstå hur hans imperium ser ut, och vilka hans mål är. Vad är det Jeff Bezos egentligen vill? Vad tror han på? För många är han en välvillig trollkarl som levererar bekvämlighet och överflöd. För USA:s president är han ett hot. Själv håller han till stor del tyst om sina avsikter; gamla kollegor säger att de inte kan minnas att han någonsin uttryckt en politisk åsikt. I de intervjuer han gett under Amazons 25-åriga historia har han upprepat samma intetsägande anekdoter gång på gång. För att få svar har jag tillbringat fem månader med att tala med nuvarande och tidigare chefer på Amazon, personer som arbetar för företagets konkurrenter och andra observatörer. Jeff Bezos själv har tackat nej till att medverka och nuvarande anställda har bara pratat med mig mot löfte om anonymitet. Även många tidigare anställda väljer att vara anonyma eftersom de kanske någon gång kommer att vilja arbeta för ett företag som på något sätt ingår i Bezos vidsträckta koncerner. Under dessa samtal har min bild av Bezos börjat förändras. Många av mina antaganden om honom har omintetgjorts. Och till slut har jag en helt ny uppfattning om vad som är hans slutgiltiga mål. Bezos älskar ordet obeveklig – det återkommer gång på gång i hans brev till sina aktieägare – och jag har alltid trott att hans mål är att dominera för dominerandets skull. I en era som hyllar stora företag tycktes han ha bestämt sig för att vara störst av alla. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bloggarkiv