Stig Östlund

söndag, mars 15, 2015

Vanuatu (Pam)



Current Weather Warnings
Weather Bulletin issued by the Vanuatu Meteorology and Geo-Hazards Department, Port Vila at 5:00 am Monday, March 16, 2015
There are currently no warnings.


WWW.meteo.gov.vu/




Huvudstad Port Vila


Jag har aldrig varit på Vanuatu; bara åkt förbi - i toppenväder. Det är svårt att glömma South Pacific. Iaf för mig. Att segla (i mitt fall handlar det om handelsfartyg) över i South Pacific tillhör de stora oförglömliga högtidsstunderna i mitt liv. Bara ljusa minnen. Hoppas f.ö. Vanuatuborna får all den hjälp de nu behöver. Sverige skall hjälpa till och det är bra. F.ö. konstateras att klimatförändringstecknen duggar in allt tätare; utan att nån egentligen bryr sig men bla-ha-andet fortsätter inte bara i de fina kongresssalarna. Jag har en from önskan - ja så from är den kanske inte - att en cyklon av än större kraft än den  i Vanuatu sveper över  byggnaden där nästa internationella miljökongress ska hållas och krossar den [alltid något] och folket därinne med sin mundiare tvingas fly. Skulle kännas bra; kanske det skulle få världen  att vakna och vara inledningen på rejäla åtgärder.

Bloggarkiv