Stig Östlund

tisdag, mars 17, 2015

Dålig stil


För en tid sedan skickade jag en insändarartikel till min lokaltidning Sundsvalls Tidning. Artikeln kritiserade den urusla teknik som kännetecknar tidningens livesändningar på nätet. Det är pinsamt (vilket jag också skrev).
Snart kom ett e-mailsvar med ett par "följdfrågor".
Jag svarade spontant:
"Rent journalistiskt är det heller ingen höjdare på livesändningarna. De gånger
jag tittat = dåligt. Dålig livesändningsteknik påverkar - ger osäkerhet?
Iaf ingen Sofia Mirjansdotterklass direkt.
Mirjansdotter = bäst på ST av de som är bra. Hon har också något som
saknas i vårt land civilkurage. Det blir ett plus i betyget om det är hon själv
som väljer ämnena.".
Det har gott en tid och det är tyst från tidningen.

Alltså: tidningen som numera i den svåra papperstidningstiden inte har svårt att i sämsta kvällstidningsstil kritisera sådant som man vet kittlar läsarnas sensationsnerver vill inte veta av kritik mot sig själv.
Ynkligt tycker jag!
Jag skickade igår på morgonen ett mail till insändarred fvb chefredaktören:
"Jag skickade er en insändarartikel om ST:s som några av oss anser  (och gissningsvis
väldigt många andra)  minst sagt oprofessionella livesändningar för en tid sedan.
Det ser ut som att ni inte ämnar publicera den.
Ni bör väl även publicera kritik av tidningen? Eller?
Att märka: jag är inte ensam om kritiken."
I liknande fall brukar någon av rikstidningarnas redaktörer svara. Man tycker att det borde även någon av en lokalblaskas redaktörer göra.


Jag tror f.ö. att tidningen kallar sig liberal ;)


Bloggarkiv