Stig Östlund

torsdag, juni 07, 2012

STARTSIDA OM PACKNYHETER KONTAKTA OSS PRESSMATERIAL ANNONSERA


Tillbaka Startsida Textstorlek: Öka textstorlek Minska textstorlek
Dela |


”Vart tar alla små PET-flaskor vägen?”, undrar Returpacks kommunikationschef Katarina Lundell, som nu vill att vi svenskar blir ännu bättre på att panta våra PET-flaskor och dryckesburkar.
Returpack efterlyser:


Vart tog 80 miljoner PET-flaskor vägen?
Jerry Pettersson (2012-06-05)


Nyligen redovisade Returpack sin pantstatistik för 2011, som visade att vi svenskar pantar som aldrig förr och att vi är bland de bästa i världen (läs här).
Men trots den imponerande pantvilligheten hos svenskarna, så är det ändå många pantbelagda flaskor och burkar som inte kommer in i återvinningssystemet. Främst gäller detta små PET-flaskor, där stora mängder inte når pantautomaterna. Bara från i fjol saknas det närmare 80 miljoner sådana små PET-flaskor, som Returpack nu efterlyser..!



Under 2011 pantade svenskarna i snitt 154 burkar och flaskor per person, vilket är en rejäl ökning jämfört med föregående år då siffran låg på 146. Ökningen är ett resultat av den panthöjning på burk som genomfördes i slutet av 2010 i kombination med de många aktiviteter som Returpack genomfört för att öka återvinningen.

”Den sammanlagda återvinningen har ökat och ligger på drygt 88 procent, vilket är en ökning med nästan tre procent sedan år 2010. Målet, som är uppsatt av regeringen, är att 90 procent ska återvinnas. Det är den lilla PET-flaskan som drar ner statistiken. En av anledningarna är att den ofta konsumeras utomhus, där det inte är lika lätt att göra sig av med sin tomma flaska”, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Under sommarhalvåret konsumerar vi mer dryck utomhus än annars. Undersökningar, som Returpack genomfört, visar att det man konsumerar utomhus inte pantas i lika hög grad som det man konsumerar i hemmet.

”Vi gör nu flera satsningar för att öka tillgängligheten utomhus. Bland annat genom samarbeten med kommuner och andra aktörer, som exempelvis festivaler, campingplatser och småbåtshamnar. Vi genomför också specifika kampanjer riktade mot ungdomar under sommaren i form av en panttävling”, berättar Katarina Lundell.






Bloggarkiv