Stig Östlund

lördag, november 12, 2011

Johann Sebastian Bachs Preludium och fuga A-dur BWV 536

Ljust. "Sommarmusik" av Bach. Inte tokigt som inledning en morgon, vilken dag på året som helst.
En musikalisk behaglig ingrediens som  gör det lättare att handskas med en mörk novembermorgon.
Komponerat omkring 1714-15 av den störste av alla, Johann Sebastian Bach.



Bachs toner får inleda mitt motionerande ute i den mörka  ljusa novembermorgonen; men stycket finns inte i min mp3-spelare, för då skulle jag stanna upp hindrad av de mjuka naturlyriska tonerna. Det är typ Lady Gaga som måste till för att få någorlunda fart på benen.
Men jag anar att jag återvänder till Bach när jag kommer hem igen.
Även musikteoretiska noviser tillika gudstvivlare som jag har Stor behållning av Bach; eller är jag ett musikaliskt unikum som utan teoretiska kunskaper och ofta med ateistiska funderingar ändå njuter fullständigt av Bachs musik? Nej, så kan det inte vara.

Bloggarkiv