Stig Östlund

onsdag, november 30, 2011

Så gör du en anmälan till Konsumentverket


KO kan ingripa



Konsumentverket och Konsumentombudsmannen kan ingripa mot
•vilseledande eller aggressiv marknadsföring
•felaktig reklamidentifiering
•oskäliga avtalsvillkor i standardavtal
•felaktig prisinformation
•farliga produkter
•felaktig information efter köp


Konsumentverket/KO behandlar anmälningar från privatpersoner.
De eventuella åtgärder som sedan vidtas har som syfte att öka konsumentskyddet för framtiden. Anmälningar från privatpersoner är mycket viktiga för konsumentskyddsarbetet. För personlig rådgivning och stöd måste Konsumentverket/KO hänvisa till de kommunala konsumentvägledarna och de nationella rådgivningsbyråerna. Är du näringsidkare och medlem i någon branschorganisation, till exempel Svensk Handel, kan du vända dig dit för att få hjälp.


Vad din anmälan bör innehålla
Din anmälan bör innehålla den annons, de avtalsvillkor, den förpackning, den produkt eller annat som du reagerat på. I samtliga fall är det viktigt att tala om när och var marknadsföringen, produkten med mera har förekommit. Gäller det radio- eller TV-reklam, ange sändningsdag och -tid, kanal och vilken produkt marknadsföringen handlar om och vilket företag som står bakom produkten. Du får gärna uppge ditt telefonnummer och andra kontakt­uppgifter om vi behöver ta kontakt med dig för kompletterande uppgifter.


Anmälan per brev
Skicka din anmälan med det bifogade materialet till:
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad


Anmälan via e-post
Du kan skicka din anmälan via e-post. Även då är det viktigt att du bifogar det som nämns i stycket "Vad din anmälan bör innehålla", till exempel som en inskannad bilaga.

Bloggarkiv