Stig Östlund

söndag, november 28, 2010

Svenska Litteratursällskapet i Finland

Svenska Litteratursällskapet i Finland har en hemsida där språkintresserade kan hitta intressanta texter. Inte minst om man som jag är intresserad av det svenska språket i Finland och svensk-finska författare.
Sidan som jag stötte på av en slump har adressen:   http://www.sls.fi/index.php





Varför inte titta in och ladda ner ett föredrag?
Själv har jag nyss lyssnat till ett föredrag (rekommenderas) på den vackert klingande finlands-svenskan och hållit av på Åland födda författarinnan Katarina Gäddnäs. Föredragets titel: "Skärgårdsliv i förvandling - vardag och verklighet bakom turistbroschyrerna. Om att leva, arbeta och bo på Kökar (kartan [pilen] och bilden), ytterst i den åländska skärgården, mitt i havet.".
Nu längtar jag inte bara till New York utan också till Kökar ;)

Bloggarkiv