Stig Östlund

torsdag, november 04, 2010

Kungens påstått vilda ungdom

I dag, mitt under älgjakten, ska kungen hålla presskonferens om skandalboken "Carl XVI Gustaf - Den ofrivillige monarken”.

Det är en seriös biografi över Carl XVI Gustaf.  Men det lär finnas sådant som tilldrar sig mer intresse än annat, nämligen avsnitt om kungens vilda ungdom i Stockholms partykretsar med unga kvinnor, sprit och svartklubbar som tagit all uppmärksamhet.

Apropå, jag känner en sjöman som bott på Öland i närheten av monarken. Sjömannen har (många år tillbaka) berättat om kungens ungdom, så boken innehåller nog inga nyheter för mig vad beträffar kungens ungdom. Enligt sjömannen - som i något år jobbade som styrman på samma fartyg som mig - var kungens stora intresse bilar och brudar. Inget märkvärdigt alltså;  en ung pojkes - i detta fall en prins - intresse för motor och fart. Och samma pojkes uppgörelser med en  påträngande kåthet.

Till salu
Jag har inte läst boken, och skall inte heller läsa den, men kan sälja den för 179:- kr (Bokia säljer den för "nätpris" 206:- kr). Adress längst upp i bloggen.

Bloggarkiv