Stig Östlund

tisdag, januari 19, 2010

Filateli

Samlat frimärken började jag med i 8-årsåldern. det var min bror Kurt som introducerade mig i den förnäma hobbyn, och snart anslöt mig till frimärksklubben han bildat. Lokal var en gammal liten stuga från 1800-talet i närheten av skolan på Svartvik utanför Sundsvall. Stugan finns f.ö. kvar (när jag under senare år gått förbi den har jag lite nostalgiskt tänkt på Folkets i Bilds Frimärksklubb, avdelning Svartvik).---Frimärkssamlande ökar allmänbildningen. Bilden visar ett svenskt märke utgiven med anledning av nobelpriset 1981. Det visar att den vänstra sidan av hjärnan ansvarar för språk och matte, medan den högra sidan tagit ansvaret för musik och formuppfattning. Reservation för att ny forskning visar på något annat.---Min frimärkssamling är nu av blygsamt slag och inte värd många kronor. Under det senaste decenniet och lite längre tillbaka än det, har den legat orörd.

Bloggarkiv