Stig Östlund

torsdag, januari 21, 2010

Brahms (1833-1897)

Störst är naturen (t.ex. den norrländska). Därnäst kommer musiken.
Här från Brahms tredje symfoni, för mig ett mästerverk som kan föra mig till mitt livs ovärderliga barndomsskog: http://www.youtube.com/watch?v=1trE3ms3AGo---

Victor Borge skriver om Brahms (bilden) i sin och Robert Shermans bok "Musikkomik" (Rabén & Sjögren): " Exakt varför Brahms bestämde sig för att anlägga ett så överdådigt skägg förblir höljt i dunkel. Somliga påstår att det var för att han inte skulle behöva ha på sig kravatt. Andra anser att Brahms bara ville verka lite mer mogen. 'innan jag fick mitt skägg', sa han, 'liknade jag Clara Schumanns son. Nu när jag har det, liknar jag hennes pappa'. 'Med slätrakad haka' påpekade han för en annan god vän, 'tar folk en för antingen skådespelare eller präst.' I vilket fall som helst inträdde en ny era för den skäggige Brahms, under vilken han kunde ordna det behagligt för sig och strunta i vad det väluppfostrade borgerskapet tyckte. Han hade alltid varit sjabbig av sig (som ung brukade Brahms laga revor i sina byxor med sigilllack) - nu kunde han gå in för det helhjärtat. Han promenerade omkring i Wien i en gammal brun rock översållad med cigarraska, hans filthatt var så bucklig att han oftast gick med den i handen i stället för att sätta den på huvudet, och när vädret var dåligt svepte han in sig i en fransig schal av egendomligt utseende som han fäste ihop framtill med en enorm säkerhetsnål (ibland glömde han att knäppa sina hängslen, så en gång under en konsert började hans byxor glida ner medan han dirigerade). En dag när Brahms var ute kom det någon på besök till honom. Dörren var inte låst, så mannen gick in och förskräcktes av att se papper utspridda över hela golvet och ett tjockt lager damm på flygeln. Chockerad skrev han ordet 'SVIN' i dammet och gick. Några dagar senare mötte han Brahms på gatan och nämnde att han förgäves hade sökt honom. 'Jag vet det fnös Brahms. ' Jag hittade ert visitkort'..---Anm.:Clara Schuman gift med Robert.

Bloggarkiv