Stig Östlund

torsdag, juni 09, 2022

 

Jörgen Hellman

Riksdagsman avgår efter avslöjande om ersättning för boende

Skatteutskottets ordförande Jörgen Hellman (S) har sedan 2015 fått närmare 700 000 kronor i ersättning för sitt boende i Stockholm, rapporterar SVT:s Uppdrag granskning.
Efter avslöjandet uppger Hellman till DN att han lämnar sitt uppdrag med omedelbar verkan. 
– Jag har inte tillförskaffat mig någon ersättning jag inte har rätt till, skriver Jörgen Hellman till DN i ett svar.
Han fortsätter:
– Däremot inser jag att detta skadar förtroendet för mig som folkvald och framför allt riskerar det att skada mitt parti. Jag har sedan tidigare aviserat att jag inte kandiderar för omval, men kommer i och med detta avgå från alla mina uppdrag med omedelbar verkan.
Anledningen är att han uppgett att han är folkbokförd på en adress som ligger mer än fem mil från riksdagen och därmed har rätt till en övernattningsbostad.
Hellman är skriven på en stuga i Vänersborg. Men enligt SVT har stugan trasiga fönster, hål i väggen och sedan 2019 har kommunen underkänt avloppet och förbjudit det från att användas. Därmed kan han inte använda toaletten, diska eller duscha i huset.
Hellman menar att han bor i huset 20 till 30 procent av året. Dels har han utedass, dels använder han toaletten i grannens lada, säger han.
– Jag sover där bara ibland, så jag diskar inte, säger han.
Personal som arbetar i ladan känner dock inte igen riksdagsmannen.
En timme efter att Uppdrag granskning besökt huset där Jörgen Hellman påstår att han bott sedan sju år så ändrar han sin folkbok­föringsadress. I Jörgen Hellmans ansökan till Skatteverket framgår att flytten ska ha skett två veckor tidigare.
S-ledaren och statsminister Magdalena Andersson kommenterade avslöjandet och avhoppet:
– Jag tycker det är oerhört bra och jag är stolt att vara statsminister där vi har fri, oberoende och stark media som granskar politiker och andra makthavare. Sedan kan jag konstatera att han har valt att avgå.
Vad betyder det för förtroendet?
– Jag har naturligtvis höga förväntningar på företrädare. Jag tror det är bra att de ser att media granskar våra företrädare från alla partier, och även andra makthavare.
Borde ni själva granska era ledamöter?
– Det är en relevant fråga som vi behöver fundera på, säger Magdalena Andersson.
FAKTA. ERSÄTTNING FÖR ÖVERNATTNINGSBOSTAD
Riksdagsledamöter som har mer än 50 kilometer mellan sin hemadress och Riksdagshuset har rätt till en övernattningsbostad.
Övernattnings­bostaden kan erbjudas av Riksdagen, men det kan också röra sig om en bostad som riksdagsledamoten ordnat själv. Ledamöterna kan få ersättning för avgiften eller hyran för övernattnings­bostaden.
I dag är den maximala ersättningen 8 600 kronor per månad. Utöver hyran eller avgiften kan ledamöterna även få ersättning för hushållsel på 120 kronor per månad.
Källa: Riksdagen.se

Bloggarkiv