Stig Östlund

måndag, maj 02, 2022

 Den senaste månaden har aluminiumsmältverket Kubikenborgs Aluminium (Kubal) i Sundsvall hamnat i blåsväder. Storägaren, den ryske oligarken Oleg Deripaska sattes nyligen upp på EU:s sanktionslista.

DN har besökt Kubal, som är en av Sundsvalls största privata arbetsgivare med runt 450 anställda, för att göra en intervju med den ryske vd:n, Aleksandr Belotelov.

Under intervjun rättar Belotelov DN:s reporter tre gånger när frågan om hur kriget i Ukraina påverkat företaget. Han vill kalla det för en konflikt i sina uttalanden, något han senare vill nyansera.

– Jag tycker att det är en konflikt mellan Ryssland och Ukraina just nu. Det är inte krig, säger han.

Varför säger du konflikt, och inte krig?

– Jag använder inte ordet krig bara, det är en stor konflikt enligt mig.

Vad tänker du personligen om kriget i Ukraina?

– Jag tycker att konflikten i ett europeiskt land, borde avslutas så snabbt som möjligt. Jag tycker att det är en tragedi. Jag hoppas att den här tragedin kommer att ta slut. Det är hur jag känner, säger Aleksandr Belotelov.

Vad tycker du om Vladimir Putin?

– Han är min president.

Vad tänker du när du ser bilder från kriget som visas på nyheterna från exempelvis Mariupol och Butja?

– Som jag sa tidigare, det är en konflikt som borde ta slut så snart som möjligt. Det är vad jag tänker när jag ser bilderna. Det är min åsikt.

Men vad tycker du om det som bilderna visar?

– Ja det är hemskt, det ser hemskt ut, svarar Belotelov.

Aleksandr Belotelov, vd för Kubal i Sundsvall. På bild tillsammans med verksamhetschefen Mats Andersson till vänster och Mats Swenson.
Aleksandr Belotelov, vd för Kubal i Sundsvall. På bild tillsammans med verksamhetschefen Mats Andersson till vänster och Mats Swenson. Foto: Mats Andersson

Kubal har ägts av det ryska företaget Rusal sedan 2007. Efter Rysslands annektering av Krim införde USA år 2018 sanktioner mot oligarken Oleg Deripaska, som är storägare i Kubals ägarbolag EN+ Group och Rusal. Det gjorde att Kubal drabbades hårt av sanktionerna.

SVT har kunnat visa att bland annat den svenska regeringen utövat påtryckningar för att USA skulle lätta på sanktionerna mot Kubal och rädda de runt 450 jobben. 2019 tog USA bort sanktionerna, men det var först efter att Deripaska minskat sitt aktieinnehav i EN+ Group och Rusal. Deripaska får i dag inte äga mer än 44,59 procent av EN+ Group, men enligt SVT:s uppgifter har Deripaska fortfarande ett innehav på över 50 procent via stiftelser och familjemedlemmar.

När Ryssland i år attackerade Ukraina, införde flera länder nya sanktioner mot oligarkerna. EU satte nyligen upp Oleg Deripaska på sin sanktionslista. Men än så länge har Kubal inte träffats av några sanktioner, eftersom oligarken numera ses som minoritetsägare av moderbolagen. Ryssland har även infört lagar som gör det kriminellt att sprida ”falsk information” om kriget i Ukraina.

Efter DN:s besök på Kubal vill Aleksandr Belotelov ändra ordet konflikt till krig.

Varför ändrar du dig?

–Om vi pratar om företaget så använder vi inte ordet krig, vi föredrar att använda ordet konflikt för att det är politiskt neutralt.

– Under den första intervjun rättade jag dig tre gånger, för att jag var där som en representant för företaget som är politiskt neutralt, företaget använder inte ordet krig.

Bloggarkiv