Stig Östlund

fredag, juli 23, 2021

 



Pensionsbolaget Allras vd Alexander Ernstberger befann sig på semester när han nåddes av hovrättens dom – sex års fängelse och ett tioårigt näringsförbud. Han kallar domen för ”chockerande” efter tingsrättens tidigare friande dom förra året.

– Att hovrätten kan komma fram till en så annorlunda slutsats baserat på samma material och samma händelseförlopp är nog för många en gåta. Ytterligare kommentarer låter jag anstå tills att vi har analyserat domen fullt ut, säger han.

Var är du nu?

– Jag befann mig på semester med familjen några timmar från stan men är på väg tillbaka till Stockholm och kommer givetvis att infinna mig. För övrigt så har ingen från polisen sökt mig.

Polisen vill inte kommentera uppgiften om att man inte sökt Ernstberger.

– Jag vill inte gå in på hur vi arbetar, säger Mats Eriksson, presstalesperson hos Stockholmspolisen.

Advokaten: ”Oväntat beslut”

I en intervju med TV4 Nyheterna berättar Ernstberger om hur han känner inför att sitta i fängelse:

– Det är fruktansvärt och så klart omtumlande.

– Det är ju ett liv som är helt främmande för mig, så vi får se vad det innebär, säger Alexander Ernstberger till TV4 Nyheterna.

Advokat Slobodan Jovicic, en av Ernstbergers två försvarare - säger att hans klient kommer att inställa sig.

– Han har för avsikt att hörsamma hovrättens beslut. Sedan blev det lite olyckligt att det blev någon form av mediespinn i går där man tolkade efterlyst som att han undandrar sig. Det var inte så att han stod med packad väska undanför häktet i går, säger han. Och tillägger:

– Det var ett oväntat beslut från hovrätten. Vi ägnade gårdagen åt att analysera domen. Vi har självklart för avsikt att överklaga till Högsta domstolen.

Tidigt på fredagsmorgonen hade Alexander Ernstberger än inte överlämnat sig till polisen. 

Samtidigt slår Johan Bergsgård, en annan av Allra-profilerna, tillbaka mot sin fängelsedom.

– Jag är helt oskyldig, säger han.

Bergsgård som var förvaltningschef i Svensk Fondservice – föregångaren till Allra – tänker inte frivilligt ge upp och gå i fängelse.

– Jag och min advokat ska överklaga.


Bloggarkiv