Stig Östlund

måndag, juni 20, 2016

Spontant skrivet tidigt på morgonen (ursäkta slarvet)




Nu räknas det för fullt inom fotbollskretsar. Har Sverige möjlighet att gå vidare genom en tredjeplacering? Chansen är ytterst liten men tur kan också vara en avgörande ingrediens inom fotbollen.
Jag menar att Sverige nu inte har i ett EM-slutspel att göra. Zlatan (vår ende spelare av hög internationell klass) har inte det stöd han behöver för att glänsa och göra mål. Det svenska landslaget är alltför svagt. Vad beror detta på? En orsak kan vara (den främsta menar jag) att många andra länder har blivit bättre med åren, vi har inte blivit sämre utan andra har blivit betydligt bättre än nånsin. En annan bidragande orsak kan bl.a. vara ledarna. Men varför är tekniken inom svensk fotboll (och isländsk) jämförelsevis så dålig?
Jag har inte plötsligt blivit besviken på Sveriges insats under innevarande EM. Jag har nämligen varit förberedd sedan länge (handlar om år).
Fotboll är det Stora inom sportsvärlden. Det är mycket ledsamt att det svenska landslaget inte hinner med i utvecklingen -  tycker jag som under tidigare decennier blivit bortskämd med svenska fotbollsframgångar.

Bloggarkiv