Stig Östlund

onsdag, november 20, 2013

Varifrån kommer uttrycket "vad skådar mitt norra öga"?

 Dagens Nyheter aktualiserar idag frågan (Namn&Nytt-sidan):
Nej, nu är det dags att ta itu med frågan om varifrån detta uttryck ursprungligen härrör. Anonym 19.11 har gjort efterforskningar och det visar sig att inte heller Institutet för språk och folkminnen vet exakt. Men "norra näven" har i vissa dialekter kunnat betyda vänsterhanden, kanske har det någon koppling. En gissning från vår sida är att "norra" i uttrycket "vad skådar mitt norra öga" uppkommit efter förebild av "norra kardan" eller "norra näven". I slangen i Stockholm verkar ju "norra" ha tappat den negativa klang det haft i dialekterna, menar Institutet för språk och folkminnen. Se vidare Anonym 19.11:s eminenta kommentar under inlägget Knas med redigeringen.
Jag hade alltså fått för mig att det kommer ur en saga, och att det är en häxa som säger så. Men inte ur en gammal folksaga då, utan snarare någon av dem som nydiktades vid sekelskiftet och några decennier framåt. Det är förmodligen helt fel.
Men kanske hittades det på av en skämttecknare? OA, till exempel? "Nu tar fan bofinken" är ett OA-påhitt, som jag har fattat det. Kan alltså "vad skådar mitt norra öga" också ha varit texten under en teckning?
Några kommentatorer har gissat på att det är sjömansslang; man skulle kunna spekulera vidare om att det kan komma från en tecknad serie à la Karl-Alfred.
Min mamma tippar på att det kommer ur någon gammal film, kanske Åsa-Nisse.
Någon som vet? /från Maja Lundgrens blogg

Bloggarkiv