Daymaker genomför sina tester genom så kallad mystery shopping. Där studerar de om kunden:
- Möts av ett leende i butiken
- Möts av en hälsning
- Får ett förslag på kompletterande produkter som ger merförsäljning
Sverige placerar sig i bottenskiktet i alla tre grenar.
Grekiska butiksbiträden toppar kategorin "leende" (95 procent), tätt följt av de kinesiska (93 procent). I Sverige bjussar bara 66 procent av de butiksanställda sina kunder på ett leende. Snittet var 75 procent.
Detaljhandelsbutikerna i Spanien är bäst på att hälsa sina kunder välkomna (96 procent) medan Sverige hamnar i botten med 61 procent, jämfört med det globala snittet på 81 procent.
När det gäller merförsäljningen sjunkar betygsnivån överlag. Globalt är snittet 53 procent och även här toppar Spanien (86 procent) följt av Brasilien (74 procent) – och med Sverige en bra bit ned på listan med 42 procent.
Här hemma blir bemötandet allra sämst hos lågpriskedjan ÖOB, tätt följt av klädkedjan Lindex, bensinkedjan Shell och heminredningsgruppen Hemtex. Det visar listan på de 93 svenska butikerna som testats av Daymaker.
ÖOB har som affärsmodell att kunden själv väljer och får minimalt med betjäning. Men jumboplatsen förvånar ändå.
”Det är ju inte något som vi är direkt stolta över”, säger Tomas Franzén, vd för ÖOB-ägaren Runsvensgruppen, till di.se.
”Alla kunder ska ju absolut kunna förvänta sig ett vänligt bemötande. Tydligen är vi inte tillräckligt bra, och det tar vi till oss och kommer att jobba på att förbättra.”
Det är inte så att ni tänker att era priser är så låga att kunderna kommer oavsett bemötande?”Absolut inte. Det låga priset är en hörnsten. Priset är skillnaden, som vi brukar säga. Men en naturlig del i hur vi möter våra kunder är ett vänligt bemötande”, säger Tomas Franzén.
Bästa svenska butik i testet var Löplabbet, som säljer löparutrustning.
Grekiska butiksbiträden toppar kategorin "leende" (95 procent), tätt följt av de kinesiska (93 procent). I Sverige bjussar bara 66 procent av de butiksanställda sina kunder på ett leende. Snittet var 75 procent.
Detaljhandelsbutikerna i Spanien är bäst på att hälsa sina kunder välkomna (96 procent) medan Sverige hamnar i botten med 61 procent, jämfört med det globala snittet på 81 procent.
När det gäller merförsäljningen sjunkar betygsnivån överlag. Globalt är snittet 53 procent och även här toppar Spanien (86 procent) följt av Brasilien (74 procent) – och med Sverige en bra bit ned på listan med 42 procent.
Här hemma blir bemötandet allra sämst hos lågpriskedjan ÖOB, tätt följt av klädkedjan Lindex, bensinkedjan Shell och heminredningsgruppen Hemtex. Det visar listan på de 93 svenska butikerna som testats av Daymaker.
ÖOB har som affärsmodell att kunden själv väljer och får minimalt med betjäning. Men jumboplatsen förvånar ändå.
”Det är ju inte något som vi är direkt stolta över”, säger Tomas Franzén, vd för ÖOB-ägaren Runsvensgruppen, till di.se.
”Alla kunder ska ju absolut kunna förvänta sig ett vänligt bemötande. Tydligen är vi inte tillräckligt bra, och det tar vi till oss och kommer att jobba på att förbättra.”
Det är inte så att ni tänker att era priser är så låga att kunderna kommer oavsett bemötande?”Absolut inte. Det låga priset är en hörnsten. Priset är skillnaden, som vi brukar säga. Men en naturlig del i hur vi möter våra kunder är ett vänligt bemötande”, säger Tomas Franzén.
Bästa svenska butik i testet var Löplabbet, som säljer löparutrustning.
Bäst och sämst kundbemötande | ||
Placering | Butik/kedja | Bemötande* |
1 | Löplabbet | 89% |
2 | G-star | 84% |
3 | Beijer | 82% |
4 | XXL Sport & Vildmark | 81% |
5 | Polarn O. Pyret | 79% |
Synsam | 79% | |
7 | XL Bygg | 78% |
3 | 78% | |
Carlings | 78% | |
Naturkompaniet | 78% | |
11 | Nordsjö Idé & Design | 77% |
12 | Synologen | 76% |
Rizzo | 76% | |
14 | Hemma | 75% |
15 | Din Sko | 74% |
16 | Flash | 73% |
17 | Tele2 | 72% |
Colorama | 72% | |
Team Sportia | 72% | |
Boomerang | 72% | |
Specsavers | 72% | |
22 | Telenor | 71% |
Nilson Shoes | 71% | |
Doc Morris | 71% | |
25 | Svenska Hem | 70% |
Kronans Droghandel | 70% | |
MQ | 70% | |
The Phone House | 70% | |
Cura Apoteket | 70% | |
Elon | 70% | |
31 | Bauhaus | 69% |
Skopunkten | 69% | |
Bianco | 69% | |
Apotek Hjärtat | 69% | |
35 | Apoteket | 68% |
Flügger Färg | 68% | |
Eurosko | 68% | |
Önska | 68% | |
Intersport | 68% | |
40 | Dressmann | 67% |
41 | Euronics | 66% |
EM | 66% | |
Electrolux Home | 66% | |
JC | 66% | |
Happy Homes | 66% | |
Pocketshop | 66% | |
47 | Stadium | 65% |
Joy | 65% | |
49 | Kjell & Co | 64% |
50 | Designtorget | 63% |
Synoptik | 63% | |
Medstop | 63% | |
53 | Bokia | 62% |
Vero Moda | 62% | |
Media Markt | 62% | |
Siba | 62% | |
57 | Hornbach | 60% |
Mio | 60% | |
59 | Telia | 59% |
Jysk | 59% | |
61 | Byggmax | 58% |
Granit | 58% | |
Comfort | 58% | |
64 | Audio Video | 57% |
Mobilizera | 57% | |
OKQ8 | 57% | |
67 | Netonnet | 56% |
Klarsynt | 56% | |
69 | Ikea | 55% |
70 | Statoil | 54% |
K-rauta | 54% | |
72 | Cervera | 52% |
Twilfit | 52% | |
Elgiganten | 52% | |
Bolist | 52% | |
76 | Preem | 51% |
77 | Scorett | 50% |
Jula | 50% | |
79 | Gina Tricot | 49% |
80 | H&M | 48% |
Coop Bygg | 48% | |
82 | Apoteksgruppen | 47% |
83 | Akademibokhandeln | 46% |
Åhléns | 46% | |
85 | Kapp-Ahl | 44% |
86 | Deichmann | 42% |
87 | Clas Ohlson | 39% |
88 | Rusta | 38% |
89 | Biltema | 36% |
Hemtex | 36% | |
91 | Shell | 31% |
92 | Lindex | 29% |
93 | ÖOB | 27% |
Källa: Daymaker gm Dagens Industri
*De 93 butikskedjorna i undersökningen rangordnade efter måluppfyllelsen i kundbemötandet