Stig Östlund

lördag, augusti 28, 2010

CIVET (något nytt)

När USA och Europa vacklar är det dags att höja blicken mot nya ekonomier skriver Dagens Nyheter (gårdagens nummer). Här är nästa förkortning av länder som kan vara värda att investera i: CIVET.
En förkortning att lära sig efter BRIC (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina).
Förkortningen CIVET, varvid menas länderna Colombia, Indonesien, Vietnamn, Egypten, Turkiet och Sydafrika, har fått ett rejält fotfäste.. Länder med hög tillväxt, växande befolkningstal och förhållandevis bra politisk stabilitet är faktorer som talar för länderna enligt storbanken HSBC (x).
När det gäller Civetsländerna är SEB positiva till fem av dem. Många förknippar Colombia med knarkhandel och på SEB (Skandinaviska Enskilda Banken) följer man utvecklingen i landet (rätt politiskt styrd [ innebärande bl..a åtminstone någorlundastöd till de fattiga]skulle landet med de enorma naturresurserna (mm) bli det ledande i latinamerika menar jag Stig) och menar att både den ekonomiska och säkerhetspolitiska situationen har förbättrats (och inte så lite heller menar jag Stig).
Till SEB:s favoritländer hör Indonesien. Däremot är banken mer tveksam till Vietnam.

Colombia: + = stora naturresurser (verkligen stora menar jag Stig). Det politiska läget förhållandevis stabil (ordet 'förhållandevis' är här mycket viktig menar jag Stig) .
- = Hög arbetslöshet. Problem med fattigdom (stora problem menar jag Stig) och kriminalitet (en orsak är misären [många stjäl för att få mat för dagen]  menar jag Stig).
Egypten:
 + = ekonomiska reformer genomförda.
- = högt budgetunderskott.
Turkiet:
+ Medlemskap i EU på sikt. Stark banksektor.
- = högt beroende av oljeimport. Hög arbetslöshet.
Sydafrika:
+ = stora naturtillgångar.
- = Hög arbetslöshet. Hiv/Aids ett stort problem (ett enormt problem menar jag Stig).
Vietnam:
+ = Billig arbetskraft. Stora utländska investeringar.
- = Obalanser i budget och handel med utlandet. Hög inflation. Liten aktiemarknad.
Indonesien:
+ Bred ekonomi med jordbruk, naturresurser och industri.
- = mycket korruption (understatment menar jag Stig). Problem med hälsofrågor.

Lycka till med utvecklingen (jag tänker främst på resp. lands folk, särskilt de svagaste, inte de utländska investerarna) Colombia, Egypten,Turkiet, Sydafrika, Vietnam och Indonesien menar säger jag officiellt europeiske medborgare men som känner sig som världsmedborgare och endast vill titulera mig så eller jordvän.

(x) : HSBC Holdings PLC är en av världens största banker. Namnet kommer ursprungligen från The Hongkong and Shanghai Banking Corporation Limited.
Från  hemsidan:
Who is HSBC?

We are the world's local bank.
Headquartered in London, HSBC is one of the largest banking and financial services organisations in the world. HSBC's international network comprises around 8,000 offices in 87 countries and territories in Europe, the Asia-Pacific region, the Americas, the Middle East and Africa.
With listings on the London, Hong Kong, New York, Paris and Bermuda stock exchanges, shares in HSBC Holdings plc are held by around 220,000 shareholders in 119 countries and territories. The shares are traded on the New York Stock Exchange in the form of American Depositary Receipts.
Through an international network linked by advanced technology, including a rapidly growing e-commerce capability, HSBC provides a comprehensive range of financial services: personal financial services; commercial banking; corporate, investment banking and markets; private banking; and other activities.

Bloggarkiv