Stig Östlund

lördag, oktober 31, 2009

Ferenc Puscas

Bilden: Bäst, och självklar vinnare av Guldbollen före 1956 när (vinnaren av första Guldbollen utsågs).
Det är alltså Puscas som jag f.ö. själv som pojke hade förmånen att, tillsammans med min äldsta bror, få se spela en match. Det var under OS i Helsingfors, och matchen var Ungern-Sverige. Ungern vann med 6-0.
Puscas i den matchen är mitt starkaste intryck från fotbollens värld. Jag var ju en liten människa, och det enda som fanns i världen var kung Fotboll, och att se kung Fotbolls ädlaste representant var något alldeles extra.
När Puscas avled för några år sedan, 79 år gammal, grät mitt fotbollshjärta. Sverige mot Ungern på stadion i Helsingfors var som den vackraste pojkdrömmen, och när huvudpersonen lämnade oss grät fotbollshjärtat som aldrig någon gång tidigare eller senare.

Bloggarkiv