Stig Östlund

lördag, oktober 31, 2009

Fantastiskt

New York Philharmonic med dirigenten Lorin Maazel var i februari förra året i Pyongyang i Nordkorea och framfört en fantastisk konsert. I dag såg och framförallt hörde jag en inspelning från konserten på tevekanalen Mezzo.
Via adressen härunder kan man ta åt sig åt detta fantastiska. Det inleds med de båda nationalsångerna (USA och Nordkorea) och det är inte heller så dumt. Båda är vackra och ingen är seg; särskilt den amerikanska gillar jag.
Youtube-videon visar också intressant bilder från Nordkorea (ABC-kanalen/USA).
När orkestern hade avslutat konserten med den koreanska gamla folksången "Arirang" ville aldrig de stående ovationerna ta slut (ses ej på videon).
När NY Philharmonic med den världsberömde dirigenten Lorin Maazel framför "Arirang" via CD eller TV blir det dock inga stående ovationer från mig i mitt rum; jag smälter nämligen. "Arirang" lär vara den populäraste folksången, både i Sydkorea och Nordkorea. Bra att åtminstone något håller ihop detta hårt drabbade folk.
http://www.pbs.org/wnet/gperf/episodes/the-new-york-philharmonic-live-from-north-korea/video-watch-the-concert/158/

Bloggarkiv