Stig Östlund

fredag, augusti 14, 2009

Konst på hög nivå

--------------------------------------------------------------------------------------
I början av 1940-talet hade fotbollsklubben Real Sociedad i den spanska staden San Sebastián en målvakt som man förväntade sig skulle bli en ny Zamora, världens bäste målvakt på 20- och 30-talet, och av många även idag ansedd som världens bäste genom tiderna.
Bl.a. var klubbar som Barcelona och Real Madrid intresserade av att få Real Sociedads målvakt som sin egen målväktare.
Men 1943 sparkade en anfallsspelare som kallades ”Sañuda” av honom menisken, och trasade även sönder knät i övrigt.
Med ett söndertrasat knä som inte gick att bota, bl.a. ingick fem operationsförsök, måste Real Sociedads lovande målvakt lämna fotbollen.
Så föddes en av 1900-talets viktigaste skulptörer, Eduardo Chillida. En skulptör som kom att erövra Wolf Prize, och de flesta stora priserna.
Hans skulpturer finns nu på museer runt om i världen; och vid. San Sebastián finns också en skulpturpark - ”Chillida Leku Museum” - med många av hans fantastiska skulpturer.
På grund av Chillidas allvarliga knäskada förlorade fotbollsvärlden en ny Zamora.
Men världen fick samtidigt se en stor konstnär födas, som med sina starka målvaktshänder fått tungt material - cement och järn - att flyga elegant, och i sin flykt hitta nya ytor och skapa nya figurer.
Precis likadant som han i unga år med sin egen kropp flög mellan målstolparna och hittade nya ytor och skapade nya figurer.
Målvaktskonst på hög nivå och skulpturkonst på hög nivå; det är lika elegant kan fotbollsvänner mena, åtminstone jag.
Bilden: Förefaller bekant för oss Sundsvalls- och Timråbor, men inte en av mina favoritskulpturer av Chillida (”Wind comb” ,vid havet intill San Sebastián rekommenderas för turister i norra Spanien eller för bild-googlare).

PS Hade Lindström fått idén till "Y:et" i Timrå av spanjoren?

Bloggarkiv