Stig Östlund

fredag, augusti 21, 2009

För exakt 200 år sedan

Insändarartikel jag hade i Expressen igår:
Sverige sluter fred med Ryssland den 17 september 1809 och Ryssland får Finland.Men varför bli ledsen över detta? Skulle Sverige ha vunnit kriget hade vi behålliten väldigt lång gräns mot Ryssland som senare blev Sovjetunionen. Då hade vi nog inte klarat oss så bra från kriget som blev fallet. Då hade feg men smart diplomati inte hjälpt./Stig Ö.

Jag har därefter frågat läraren i historia vid Umeå universitet, docent Harstedt om detta. Hans svar:
"Alltid svårt att spekulera men så här brukar jag tänka: Ja om man tänker att den långa gränsen mot Ryssland/Sovjet hade kunnat leda till krig. Särskilt hade risken varit uppenbar när ryssarna under1900-talets början ville skapa säkerhet åt sin huvudstad genom att stänga till Finska viken. Men det är även tänkbart att ett Svensk-finskt-rike hade varit starkt nog att avskräcka från ett ryskt/sovjetiskt anfall. "/Martin (Harstedt).

Min kommentar: ett svenskt-finskt rike hade aldrig avskrsäckt Sovjetunionen.
Summa sumarum (min): tack för att vi förlorade Finland.

Bloggarkiv