Stig Östlund

måndag, maj 18, 2009

Ohämmad livsglädje


Flamenco, den indivuella dansen som mest styrs av den tolkandes känsla och ger en sådan möjlighet till personlig improvisation. Stämningen, atmosfären ("el ambiente") , miljön är en ytterst viktig ingrediens i ”el Flamenco puro”. Det märker vi ju tydligt när vi ser filmsnuttar på t.ex. YouTube.

Baleriadansen (”el baile por bulerías”) är en utpräglad zigenardans och festdans med vilken man kan bland mycket annat kan uttrycka ohämmad livsglädje och gyckel .
”En sjudande förväntan måste måste vibrera i luften bland de oerhört viktiga åskådarna/åhörarna” skriver man i Diccionario En ciclopédico Illustrado citerande Kurt Sachs bok ”Der Tanz”. ”Åhörarna stimulerar artisten med handklappningar (”palmas”), knäppningar (”pitos”) och andra rytmiska ljud. Och ”palmas är en svår konst, den som inte behärskar den till fulländning skall avstå helt.
Uppeggande tillrop (”el jaleo”) spelar också en stor roll för dansaren, om det kommer på rätt ställe förståss. På fel ställe blir de naturligtvis irriterande.”.
http://www.youtube.com/watch?v=IyT6An7Gu_I

!A mi me gusta el Flamenco puro!---När jag ser och hör Flamencodans, både "cante flamenco andaluz" (som sjungs av en icke-zigenare) och "cante flamenco gitano" (som sjungs av en zigenare), dras jag i tankarna till Andalusien där (Sevilla, Cádiz och Jerez gör anspråk på att vara själva orten) Flamengons vagga stod.
Skillnaden mellan de båda sångsätten går inte att beskriva utan måste upplevas. Något kan sägas, t.ex. att "cante flamenco andaluz" har berikats av spanskinspirerande sånger från Sydamerika.---

Hur lär man sig nu detta, och väldigt mycket mer? Mitt råd är att köpa eller låna "Flamenco - flamencokonstens historia och dess utveckling fram till våra dagar", en alldeles förnämligt informerande bok (ISBN 91-9712-590-3) av Barbro Thiel-Cramér.
På baksidan av boken kan man läsa att författarinnan bl.a. tillbringade 12 år i Spanien och sedan var där längre eller kortare tider för daansstudier och forskning. Hon har också varit huvudlärare i spansk dans vid Danshögskolan i Stockholm. Barbro Thiel-Cramér, som avled 1997, visste alltså vad hon skrev om.---

Här världsberömda Sara Baras, född i Cadiz där alltså flamencons vagga kanske en gång stod:
http://www.youtube.com/watch?v=OQ-ie12Eqck&feature=related ---

På denna högintressanta "flamencosida" kan man läsa om Sara Baras:
http://www.deflamenco.com/artistas/veri.jsp?cod=134 ----------------
Apropå. Nästa tisdag kommer Estrella Morente till Stockholms konserthus.
Det är bara till att gratulera stockholmarna (återigen):
Med "Pastora" i YouTube-avsnittets rubrik menas Pastora Maria Pavon Cruz född i Sevilla och död 1969. Pastora Pavon är troligen den viktigaste kvinnan i flamencons historia. Hon kallades "Niña de los Peines" ("peine" = kam).------------------------------------------------------
Biljetter till Estrella Morentes framträdande i konserthuset finns - märkvärdigt nog kan tyckas -fortfarande att tillgå (Ticnet).
Kanske priset avskräcker: billigaste plats = 900:-kr. Kanske man även kan tyda det så att intresset för flamengo inte nått samma höjd i voix... vårt "Snälla, snälla, snälla-land" som i många andra länder numera.

PS Boken som nämns ovan är inte dyr på "bokbörsarna" och finns även att låna på Sundsvalls Stadsbibliotek. Apropå nämnda bibliotek: varför aldrig någon officiell hyllning till den utomordentliga service som man möts av där? Mitt betyg är i alla fall det högsta tänkbara. DS




Bloggarkiv