Stig Östlund

måndag, maj 25, 2009

Carlos Sastre ha vinto la 16ª tappa del Giro d’Italia

Har man inte imponerats tidigare av cyklisterna i Giro d'Italia så gjorde man det idag på den stentuffa 16: etappen. Mycket varmt, stentuffa backar och långt: nära 24 mil (Sundsvall-Gävle och lite till!) mellan Pergala och målet i Petrano med sitt ovanligt vackra gröna omgivande landskap. Det var faktiskt en ovanligt inbjudande grönfärg (möjligen att jag har fel på teven),
Etappsegrare i dag blev Spanjoren Carlos Sastre, en bergscyklist av guds nåde. Sastre vann också Tour de France förra året.
Sammanlag ledare är ryssen Menchov.
Lövkvist, Sverige har tyvärr tagit slut som jag befarat, och frågan är om han ens tar hem ungdomspriset. Jag tror det inte; Lövkvist orkar inte mer. Bör vila nu inför Tour de France.
Vilodag för alla i morgon i Giro d' Italia. På onsdag, den stora Champions Leaguedagen, är sträckan ”bara” ungefär 8 mil.---
Bilden: ryssen Denis Menchov, leder sammanlagt Giro d' Italia. Fyra i fjolårets Tour de France. Född 1978, proffs sedan år 2000. Mitt tips är att han vinner årets Giro d' Italia. ---
Tour de France i år startar i Monaco den 4 juli med målgång i Paris den 21 juli. Då har man
bl.a. gjort en fransk visit i Barcelona den 9 juli. Själv kör jag Tour de Tuna även i år, och ser med tillförsikt på detta; jag har nämligen tränat inför bergskörningen (Allstabacken).

Bloggarkiv