Stig Östlund

fredag, juli 31, 2020

Alphabet, Facebook, Apple and Amazon reported a combined $28 billion in profits on Thursday.

The Economy Is in Record Decline, but Not for the fourTech Giants

Even though the tech industry’s four biggest companies were stung by a slowdown in spending, they reported a combined $28 billion in profits on Thursday.

From left: Facebook CEO Mark Zuckerberg, Alphabet CEO Sundar Pichai, Apple CEO Tim Cook and Amazon CEO Jeff Bezos.

:

Jeff Bezos founded e-commerce colossus Amazon in 1994 out of his garage in Seattle. He runs it as CEO and owns an 11.1% stake.
Between March and April 2020, amid the pandemic, Amazon said it hired 175,000 additional workers.
In April 2020, Bezos said he would give $100 million to Feed America, a nonprofit that operates food banks and food pantries across the country.
Amazon has faced criticism from U.S. senators and the general public for its treatment of warehouse workers during the coronavirus pandemic.
He divorced his wife MacKenzie in 2019 after 25 years of marriage and transferred a quarter of his Amazon stake to her.
In 2019, Amazon notched $280.5 billion in revenues and a record $11.5 billion in net profit.
Bezos owns The Washington Post and Blue Origin, an aerospace company that is developing rockets for commercial use.
-----------------------------------------------------------------

Is Amazon about to roll out a Swedish site? Several experts have told Swedish media that it may happen sooner than you think.

Säljare pressas
Det som skiljer ut Amazon från andra globala företag är dess ambitioner. Affärsmodellen bygger på att skapa ett monopol – all handel ska gå genom dem – och man skyr inga medel.

De låga priserna, och med dem konsumenterna, garanteras genom hårda arbetsvillkor och låga löner för företagets lagerarbetare och en ständig prispress på säljarna som listar produkter på Amazon. För de sistnämnda är det sällan ett alternativ att inte sälja sina varor där – syns man inte på Amazon så finns man inte. I gengäld kräver Amazon rätten att sätta priserna på produkterna, vilka genom algoritmer ändras över två miljoner gånger per dag på hemsidan, samt en rad avgifter. Tidskriften Fortune har tidigare avslöjat att säljare vars produkter kan hittas för lägre pris hos andra handlare straffas av Amazon. Produkterna blir plötsligt osynliga på sajten.




Om Amazon lyckas med sin etablering på den svenska marknaden kommer det att få stor påverkan på detaljhandeln. Bra eller dåligt? För priser och tillgänglighet är det i varje fall bra. För detaljhandeln kommer det att kräva ytterligare omställning.

Dåligt, är svaret från Aftonbladet och Dagens Nyheter på onsdagen. I var sin ledare varnar tidningarna för Amazon: Jeff Bezos uttalade mål är att dominera som monopolist snarare än att skapa goda förutsättningar för handel (DN). Företaget redovisar ofta förluster och slipper betala skatt (DN). Amazon negligerar grundläggande rättigheter för anställda (DN). Amazon är att likna vid en privatiserad stat (Aftonbladet). Bezos förmögenhet är lika stor som Nya Zeelands BNP (Aftonbladet). Amazons börsvärdering får många länders ekonomier att se små ut (DN). Affärsmodellen går ut på att skapa monopol och man skyr inga medel (Aftonbladet). Arbetarna får inte tid att gå på toaletten (DN och Aftonbladet). Texterna är snarlika, med skillnaden att DN på fem ställen påpekar att det handlar om liberala principer.

Amazon har redan revolutionerat handeln. De konkurrerar med andra plattformar, men också med den fysiska detaljhandeln. Amazon ger småsäljare möjlighet att nå ut, och är givetvis beroende av att varken säljare eller kunder är missnöjda. Det finns en diskussion om att företag inte ser något annat val än att sälja genom Amazon, precis som i fallet med de stora hotellbokningssajterna (men små hotell hade inga globala marknadsföringsmöjligheter innan dessa sajter fanns).







Amazon's Aggressive Anti-Union Tactics Revealed in Leaked 45-Minute Video









Amazons förväntade intåg i Sverige innebär inte nådastöten för landets näthandlare. Prispress är att vänta, men någon dominans liknande den i USA och Tyskland kommer det inte bli tal om, spår branschexperter. Däremot varnas det för ett blodbad bland fysiska butiker.

Bloggarkiv