Stig Östlund

söndag, februari 23, 2014

Snusfrågan är det enda viktiga tycks det

Hur många av vårt lands vuxna befolkning vet att till exempel en del av den lagstiftande makten har flyttats från riksdagen till EU:s institutioner och därmed till EU-parlamentet; att EU-parlamentet har fått mer makt? Hur många har tänkt på att beslut som fattas i EU-parlamentet har inflytande på inte bara arbetet i riksdagen utan även på arbetet i kommunfullmäktige? Jag vet inte hur många som vet att det är val till Europaparlamentet om bara tre månader. Jag gissar på högst 50%. Jag vet inte hur många som vet vad som sker och har skett inom EUs institutioner förutom en fråga. Jag gissar på högst 50%. Jag vet inte hur många av vårt lands vuxna befolkning som har följt snusfrågan i EU. Jag gissar på minst 99%. Politisk analfabetism är skadligt för demokratin och mycket skadligt om det rör sig om upp till 50% av ett lands vuxna befolkning.




Bloggarkiv