Stig Östlund

måndag, januari 30, 2017






Winterreise Vinterresan
Text av Wilhelm Müller i fri översättning av Erik Saedén
Första avdelningen

Gute Nacht

Som främling kom jag hit, som främling går jag. I maj
lovade hon mig kärlek, nu är min väg höljd av snö. Vill
inte störa dina drömmar, tyst stänger jag dörren. God
natt, älskade!

Die Wetterfahne

Vind!öjeln på huset visslar åt den stackars !yktingen.
Just en passande skylt för ett hus utan trohet.

Gefrorne Tränen

Frusna droppar faller från mina kinder, tårar som blivit
till is. Och ändå tränger ni fram så heta, att ni borde
kunna smälta all vinterns is.

Erstarrung

Jag söker förgäves i snön efter spåren av henne då hon
vandrade vid min sida i det gröna gräset. Om min
smärta teg, vem skulle då tala med mig om henne. I mitt
frusna hjärta bär jag hennes bild, men om hjärtat tinar,
kommer också hennes bild att !yta bort.

Der Lindenbaum

Vid brunnen framför grinden står en lind. När jag gick
förbi den, var det som om den viskade: Kom hit till mig,
här "nner du ro. Och fastän jag nu är långt borta, hör
jag alltjämt som ett sus: Där skulle du "nna ro.

Bloggarkiv