Stig Östlund

måndag, maj 12, 2014

Stadsbiblioteket i Göteborg

I oktober 2010 beslutade kommunstyrelsen i Göteborg att genomföra en om- och tillbyggnad av Stadsbiblioteket till en kostnad av 240 miljoner kronor. Ombyggnaden påbörjades våren 2012, och det nyrenoverade biblioteket återinvigdes för ungefär 3 veckor sedan.Arkitekt för om- och tillbyggnaden är Erséus Arkitekter AB (Göteborg).
Resultatet är strålande, mitt betyg (skala 1-10, där 1 är "uruselt" och 10 "man kan inte få bättre betyg"): 10 (tio). Bilden nedan till vänster visar till höger arkitektfirmans huvudperson Peter Erséus, här fotograferad av mig (mobilens kamera) första gången jag besökte biblioteket förra veckan. Jag fick tillfälle att berömma bygget för Peter Erséus, och eftersom jag, vid första besöket var så begeistrad som man nånsin kan bli tror jag att Peter Erséus knappast har fått bättre välförtjänat betyg (han vet inte att jag är helt novis i ämnet arkitektur;).
Det blev alltså för mig i förra veckan fler besök på detta bibliotek (bibliotekets enda "nackdel": man skippar andra planerade aktiviteter i stan;)


Biblioteket vid Götaplatsen
(observera fikaplatserna
på utsidan).
Mobilens kamera.





Bloggarkiv