Stig Östlund

lördag, november 17, 2012

Puscas


Ferenc Puscas


Idag är det på dagen 6 år sedan som Ferenc Puscas, min första idol inom idrottsvärlden, avled. Puscas deltog i matchen Sverige-Ungern i Helsingfors 1952, en match som för mig personligen betytt mest av alla fotbollmatcher genom åren och mest beroende på Puscas.
Ungern slog f.ö., med jag och min bror på läktarplats, Sverige med 6-0 och slog Jugoslavien i OS-finalen. Sverige erövrade brons (utan Grenoli!).


Erik Nilsson,
Malmö FFs klippa
som gjorde att
MFF kom att
tillhöra mina
 favoritklubbar
Sylve Bengtsson, en av Halmstad BKs
bästa spelare genom tiderna.
Gjorde nära 30
landskamper.

28 Juli 1952 Olympiastadion, Helsingfors
Publik: 22,000 Domare: William Ling (Eng) Halvtid: 3-0
Ungern 6 (Kocsis 2, Hidegkuti, Puskas, Palotas, Lindh-självmål)
Sveige  0
Ungern: Grosics - Buzansky, Lorant - Boszik, Lantos, Zakarias - Hidegkuti,
         Kocsis (nästan lika bra som Puscas), Palotas, Puskas(kapten), Czibor.
Sverige: Svensson ("Rio-Kalle")  - Samuelsson, Erik Nilsson, klubb Iff-Iff (kapten) - Hansson, Gustavsson ("Jullen"), Lindh - Sylve Bengtsson, Lofgren, Sven Rydell, Brodd, Sandberg ("Knivsta").



Kocsis, en av
Europas bästa
spelare på den tiden.
Kocsis avled (i Barcelona)
 bara 49år gammal, efter att
ha drabbats av
cancer.


PUSCAS:

Bloggarkiv