Stig Östlund

torsdag, november 29, 2012

Påminnelse om den kriminelle Joachim Posener

Storförbrytaren Joachim Posener
DAGENS NYHETER:

Hösten 1997 avslöjades att investmentbolaget Trustor utsatts för ett gigantiskt bedrägeriförsök. Posener, då vice vd, hade fört över 620 miljoner kronor netto till ett konto i London utan formell fullmakt. 135 miljoner kronor fördes sedan tillbaka till Sverige.
Posener flydde utomlands, satt i personlig konkurs. Han var internationellt efterlyst i elva år.
Men statsåklagare Berndt Berger blåste 2009 av brottsutredningarna för att preskriptionstiden inträtt. Posener förhördes samma år av Berger på svenska ambassaden i Bryssel, men nu har åklagaren ingen uppfattning om var Posener befinner sig.
– Jag har ingen aning, säger Berger till TT.
Posener har för närvarande skatteskulder hos Kronofogdemyndigheten på cirka 23,7 miljoner kronor. Den skatteskulden preskriberas dock vid årsskiftet 2012—2013, uppger myndigheten för TT.
Men även om brottsutredningar och skatteskuld har eller snart ska preskriberas har Posener ännu mycket starka skäl att under lång tid framöver hålla sig borta från Sverige.
I de båda konkursbon som berör honom, och som Renman hanterar, finns fordringar på 138 898 868 danska och 70 798 360 svenska kronor.
Renman påpekar att preskription för de pengarna normalt inträder tio år efter att han avslutat sin ännu aktiva handläggning.
– Jag skjuter preskriptionen framför mig. Jag kommer att gå vidare i min utredning och se om jag kan hitta ytterligare pengar, säger han.
Har du någon uppfattning om när du har avslutat handläggningen?
– Nej, jag kan inte säga när jag ger upp.

Bloggarkiv